صدف سان

دندانپزشکی

صدف سان

دندانپزشکی

ارتودنسی در دوران بارداری

ارتودنسی در دوران بارداری  را نیز  می توان ادامه داد  به شرط اینکه موارد بسیاری را رعایت کنید.

تغییرات هورمونی در بدن در دوران بارداری می تواند خطر تورم و  تحریک لثه را توسط ارتودنسی افزایش دهد.

ارتودنسی ممکن است لثه ها را تحریک کند و تغییرات هورمونی امکان دارد به روی حرکات ارتودنسی تاثیر گذارد.

این مهم است که بیماران به طور منظم  توسط متخصص ارتودنسی خود معاینه مکرر داشته باشند؛ در این شرایط خاص یهتر است در انتخاب متخصص ارتودنسی دقت کنید و بهترین متخصص ارتودنسی نزدیک به محل سکونت خود را انتخاب کنید، مثلا اگر ساکن کرج هستید بهتر است بهترین متخصص ارتودنسی در کرج را انتخاب کنید.

عکسبرداری در طول دوران بارداری 

اگر شما هنوز درمان ارتودنسی را شروع نکرده اید حتما این را می دانید که اشعه رادیولوژی برای جنین خطرناک است .

در ابتدای درمان ارتودنسی استفاده از عکسبرداری برای تشخیص نوع درمان لازم  و ضروری است.

بنابراین برای شروع درمان ارتودنسی بهتر است اگر باردار هستید  این کار را تا سال آینده به تاخیر بیاندازید.

اما اگر درمیانه راه هستید.

یا مراحل اولیه ارتودنسی را پشت سر گذاشته اید  فقط کافی است که ارتودنتیست خود را از بارداری تان باخبر کنید تا او  بتواند مراقبت های لازم را از شما به عمل بیاورد.

اثر هورمون های بارداری در درمان ارتودنسی

طبق مطالعات انجام گرفته برروی زنان بارداری که تحت درمان ارتودنسی هستند، تاثیر گذاری هورمون پروژسترون قادر است در طولانی مدت میزان حرکت دندان ها را کاهش دهد.

آموزش و آگاهی بیمار برای ارتودنسی در دوران بارداری

این مهم است که حرفه پزشکی در برخورد با بیماران از اهمیت مراقبت از دندان در دوران بارداری نیز آموزش های لازم را ارائه دهند.

علاوه براین ارائه دهندگان مراقبت های بهداشت دهان و دندان باید از اهمیت مراقبت از دندان در دوران بار داری و اثرات سلامت پریودنتال ضعیف در دوران بارداری و پس از بدنیا آمدن نوزاد آگاه باشند.

در این مورد تکنیک های اصلاح رفتار های مختلف می تواند به کار گرفته شود.

همچنین آموزش های لازم برای تمیز کردن حرفه ای دهان، دندان و لثه در طول دوران بارداری به زنان باردار آموزش داده شود.

بهداشت دهان و دندان و ترمیم دندان ها در طول درمان ارتودنسی

در طول دوران بارداری ممکن است دندان ها حساس شود یا کمی آسیب پذیرتر از قبل شده باشند.

بنابراین هر نوع آسیب را باید فورا ترمیم و رسیدگی کرد.

اگر دندان درد داشتید از درمان های خانگی برای دندان درد خود استفاده کنید.

در حین درمان ارتودنسی در دوران بارداری ،  باید هر وضعیت پریودنتال موجود رسیدگی شود.

از آنجا که در دوران بارداری تغییرات هورمونی صورت می گیرد.

لثه ی زنان باردار ممکن است کمی ملتهب به نظر برسد و در این مورد جای نگرانی وجود ندارد.

برای مطالعه بیشتر: مجله اینترنتی ارتودنسی دندان

آشنایی با نام اجزای ارتودنسی

هنگامی که برای مشاوره به بهترین متخصص ارتودنسی در شهر خودمراجعه می کنید( مثلا بهترین متخصص ارتودنسی در کرج )، ممکن است اصطلاحات ناآشنایی مربوط به تشخیص و روند درمان بشنوید. با اینکه متخصص ارتودنسی باید تمام مواردی را که برای بیمار ابهام برانگیز است، توضیح دهد اما بهتر است بیمار قبل از ارتودنسی اطلاعاتی راجع به درمان ارتودنسی پیدا کند.

بریس ارتودنسی: 

هر ابزاری که به منظور تنظیم موقعیت فک، حرکت دادن و ثابت نگه داشتن دندان ها طراحی شده باشد را بریس ارتودنسی می گویند. این ابزار ها می توانند متحرک باشند یا به صورت دائمی یا نیمه دائمی روی دندان ها قرار بگیرند.

بند:

بند ها حلقه هایی فلزی هستند که اغلب به رنگ دندان های آسیاب (کوچک و بزرگ) که قرار است به آن متصل شوند، در می آیند. بند ها در اندازه های متفاوتی موجود هستند که متخصص ارتودنسی با توجه به اندازه دندان بیمار، بند مناسب را انتخاب و دور دندان قرار می دهد.

سیم ارتودنسی (آرچ وایر)

سیم اصلی ارتودنسی که با نام آرچ وایر نیز شناخته می شود، به شکل انحنای خاص دهان ساخته شده و به براکت های هر دندان متصل می شود. سیم ارتودنسی فشار مداومی را به براکت ها و دندان ها وارد می کند که به مرور زمان آنها را به موقعیت اصلی شان باز می گرداند.

براکت

در واقع براکت ها کار اصلی کشیدن یا هل دادن دندان ها را انجام می دهند. آنها به طور مستقیم روی دندان ها سوار می شوند و سوراخ کوچکی برای رد شدن آرچ وایر ها دارند. براکت ها انواع مختلفی دارند و می توانند از نوع فلزی یا سرامیکی شفاف باشند.

فنر مارپیچ (اسپرینگ)

فنر مارپیچ روی سیم ارتودنسی و مابین براکت ها قرار می گیرد. فنر ارتودنسی بین دو براکت فاصله ایجاد کرده و دو دندان کنار هم را در یک فک جدا می کند.

نگه دارنده (ریتینر)

پس از اتمام هر یک از انواع ارتودنسی ( ارتودنسی ثابت یا متحرک) از ریتینر برای ثابت نگه داشتن نتایج ارتودنسی استفاده می شود.

وکس:

بیماران می توانند برای جلوگیری از خراشیده شدن لب ها یا بافت های نرم دهان، روی براکت ها یا هر یک از قسمت های آزاردهنده ی بریس، نوعی وکس مخصوص قرار دهند.

برای مطالعه بیشتر: مجله اینترنتی ارتودنسی دندان

مهم ترین مشکلات ارتودنسی دندان

اردتودنسی دندان یکی از مهم ترین و اساسی ترین شاخه های تخصص در دندانپزشکی است. حوزه درمانی این تخصص رسیدگی به تغییرات چیدمان دندان و نحوه قرارگیری دندان ها نسبت به فک دیگر و همین طور چگونگی رشد فک بیمار می باشد.

اساسی ترین مشکلات ارتودنسی

مشکلات و عارضه های بسیاری وجود دارد که می تواند سبب مراجعه فرد به متخصص ارتودنسی گردد. اگر مشکلات ارتودنسی دندان به موقع درمان نشود ممکن است ناهنجاری های فراوانی را سبب شود. پس برای درمان مشکلات ارتودنسی مراجعه به یک کلینیک دندانپزشکی مناسب و همین طور متخصص دارای صلاحیت کاری است که بیمار باید انجام دهد.

1- رشد نامناسب فک بیمار 

طبق نظر متخصصان بهترین سن برای درمان مشکلات ارتودنسی 7 سالگی است. از آنجایی که اکثر مشکلات ارتودنسی تحت الشعاع رشد فک هستند ، در سنین پایین آسان تر و راحت تر درمان می شوند. درمان در سنین پایین تر در بیشتر موارد باعث کوتاه شدن طول درمان و همچنین کمتر شدن هزینه درمان می گردد.

در سنین 7 سالگی چنانچه فک فرد با مشکلاتی مواجه باشد و یا چیدمان دندان های کودک مرتب نباشد ، این در واقع اخطاری است برای مراجعه به متخصص و کلینیک دندانپزشکی اطفال جهت درمان به موقع.

2- نا مرتب بودن دندان ها

همیشه گفتیم که داشتن لبخندی دلنشین در گرو داشتن دندان هایی زیباست. پس نا مرتب بودن دندان ها ممکن است موجب ناراحتی و پایین بودن میزان اعتماد به نفس فرد شود. به همین منظور می توان با مراجعه به ارتودنس متخصص این مشکلات را درمان کرد.

در بسیاری از موارد علاوه بر نا مرتب بودن دندان ها فواصل بین دندان ها خود می تواند عاملی برای مراجعه به پزشک باشد که با روش هایی نظیر لمینت دندان قابل درمان خواهد بود.

3- خالی بودن جای دندان های کشیده

خالی بودن جای دندان های کشیده یا به عبارتی بی دندانی یکی از عمده ترین دلایل مراجعه به ارتودنس جهت درمان بی دندانی است. روشی که امروزه برای درمان این مشکل به کار می رود روش هایی مثل ایمپلنت دندان ، بریج دندان و … می باشد. انتخاب یک دندانپزشک حاذق برای درمان مشکل بی دندانی یک امر ضروری است.

4- مشکلات مربوط به رعات بهداشت دهان و دندان

از آنجایی که رسیدگی به دندان های کج و نا مرتب و درمان این مسائل از جمله فعالیت های حوزه ارتودنسی است، پس مشکلات مربوط به بهداشت دهان و دندان هم می تواند سبب مراجعه بیمار به پزشک ارتودنس گردد.

از کجا بفهمم که من نیاز به درمان ارتودنسی دارم؟

گاهی اوقات تشخیص برخی از علائم مبنی بر نیاز به درمان ارتودنسی بسیار ساده است، اما گاهی اوقات تشخیص این علائم کار ساده‌ای نیست. شناسایی علائمی که نشان دهنده نیاز به درمان ارتودنسی است می‌تواند به شما برای حفظ سلامت دهان و زیبا شدن لبخندتان کمک کند.

علائمی که نشان می‌دهد ممکن است به بریس نیاز داشته باشید

دندان‌های شلوغ

شلوغی بیش از حد دندان‌ها، یکی از علائم مهم نیاز به استفاده از بریس است. شلوغی بیش از حد دندان‌ها هم بر زیبایی دهان و دندان تاثیر می‌گذارد، و هم می‌تواند سلامت دهان و دندان را تهدید کند.

فاصله بین دندان

فاصله بین دندان‌ها نشان می‌دهد که فک بالا و پایین تناسب خوبی با یکدیگر ندارند، به این وضعیت مال‌ اکلوژن گفته می‌شود. ژنتیک، مکیدن انگشت شست، تشکیل بافت دهان، و مواردی از این قبیل می‌توانند باعث ایجاد فاصله بین دندان‌ها شوند. بستن فاصله بین دندان‌ها می‌تواند به بهبود زیبایی لبخند و رفع مشکل مال‌اکلوژن کمک کند

مشکلات مربوط به بایت

منظور از بایت، نحوه قرار گرفتن دندان‌های بالا و پایین و ارتباط آنها هنگام بسته بودن دهان است. هفتاد درصد از جامعه از مشکل مال‌اکلوژن رنج می‌برند -نامرتبی دندان‌ها- و نمی‌توان نسبت به این حالت بی‌توجه بود. وضعیت نامناسب دندان‌ها می‌تواند باعث از بین رفتن دندان، بروز مشکلات مربوط به فک (درد مفصل فکی گیجگاهی)، و سردردهای مزمن شود. مال‌اکلوژن می‌تواند باعث آسیب دیدن دندان شود زیرا موقع حرف زدن یا جویدن غذا، دندان‌ها روی یکدیگر کشیده می‌شوند

مشکلات مربوط به جویدن و حرف زدن

موارد شدید مال‌اکلوژن می‌توانند بر نحوه جویدن و قورت دادن غذا، و حرف زدن تاثیر بگذارد. آیا تاکنون برای شما یا فرزندتان پیش آمده است که موقع جویدن غذا، گونه یا سقف دهان خود را گاز بگیرید؟ آیا تاکنون برای شما پیش آمده است که موقع جویدن غذا در کل صورت یا فک خود احساس ناخوشایندی داشته باشید و دندان‌های شما با یکدیگر تناسب نداشته باشند؟ آیا شما یا کودکتان برای بیان برخی کلمات خواص مشکل دارید؟ اگر پاسخ شما به هر یک از این سوالات، بله است باید بدانید که به بریس نیاز دارید. و باید به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید(برای آشنایی با بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران می توانید به سایت دندانپزشکی در کلینیک مراجعه کنید.

همه چیز درباره ریتینر ثابت ارتودنسی

نگهدارنده ها از مهمترین دستگاه های ارتودنسی هستند و همه کسانی که تحت درمان ارتودنسی قرار بگیرند باید از این دستگاه ها استفاده کنند. در این مقاله به طور کامل به سوال ریتینر ثابت ارتودنسی چیست و چه کاربردی دارد پاسخ خواهیم داد.

ریتینر ارتودنسی چیست؟

ریتینرها یک سری وسایل یا دستگاه ارتودنسی هستند که بعد از اتمام دوره درمان ارتودنسی مورد استفاده قرار میگیرند. خود درمان ارتودنسی کاری میکند که دندان های شما صاف شوند. اما به علت ماهیت طبیعی دندان که تمایل به حرکت و تغییر موقعیت دارد، ما با کمک ریتینرها یا نگهدارنده ها، جلوی این تغییر موقعیت و حرکت دندان ها را میگیریم. ریتینرها به دو دسته ثابت و متحرک تبدیل میشوند. متحرک ها همان پلاک های شفاف ارتودنسی هستند که به راحتی روی دندان قرار میگیرند و قابل برداشتن هستند. اما ثابت ها توسط متخصص ارتودنسی به پشت دندان ها متصل میشوند. با مراجعه به بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران و یا شهری که در ان ساکن هستید می توانید از خدمات ارتودنسی دندان بهره ببرید.

ریتینر ثابت ارتودنسی چیست؟

نگهدارنده ثابت ارتودنسی متشکل از یک قطعه فلز یا سیم فلزی کوتاه و قوسدار است که با کمک یک نوع چسپ یا سیمان مخصوص به پشت دندان های فک بالا، پایین یا هر دو فک متصل میشود.

مزایای ریتینر ثابت ارتودنسی 

بعضی از مراجعان ما اصرار دارند که از نگهدارنده متحرک بعد از ارتودنسی استفاده کنند. آن ها میگویند که به اندازه کافی دستگاه های ارتودنسی ثابت را تجربه کرده اند و این بار نوبتی هم که باید نوبت یک دستگاه متحرک است. ما به آن ها ریتینر متحرک میدهیم. اما متوجه میشویم که همیشه و مطابق توصیه ها و دستورالعمل های ما از ریتینر استفاده نمیکنند. آن ها یادشان میرود که به صورت منظم ریتینر بزنند و این باعث میشود که دندان های صاف شده آن ها دوباره در خطر کج شدن و تغییر موقعیت قرار بگیرد

یکی دیگر از مزایا ریتینر ارتودنسی نامرئی بودن آن است. بله حتی از نگهدارنده متحرک هم نامرئی تر است. زیرا در پشت دندان های شما است و هیچکیس حتی خودتان هم نمیتوانید آن را ببینید. بنابراین ما آن را در دسته ارتودنسی نامرئی هم قرار میدهیم..

معایب ریتینر ثابت ارتودنسی

به همان اندازه که نگهدارنده های ثابت خوب و مفید هستند میتوانند نکات و نقطه ضعف هایی هم داشته باشند.

داشتن یک نگهدارنده ثابت باعث میشود که تمیز کردن دندان ها با دشواری روبرو شود زیرا با وجود چنین نگهدارنده ای تمیز کردن پشت دندان ها سخت است و نیازمند زمان زیادی است.

سیم پشت دندانی می تواند بقایای مواد غذایی و باکتری ها را به دام بیندازد ، که این وضعیت می تواند شانس شما برای حفظ بهداشت دهان و دندان را کاهش دهد.

و در آخر استفاده از این نگهدارنده ها میتواند باعث ناراحتی شما شود. زیرا زبان میتواند به آن برخورد کرده و نسبت به نگهدارنده حساس شود.

برای مطالعه بیشتر : با مطالعه مجله ارتودنسی دندان با خدمات ارتودنسی بیشتر اشنا شوید