صدف سان

دندانپزشکی

صدف سان

دندانپزشکی

5 نکته جهت انتخاب یک متخصص ارتودنسی خوب برای کودکان

1. از دندانپزشک کودکان کمک بگیرید

اگر به هیچ عنوان هیچ ایده ای جهت یافتن یک متخصص ارتودنسی خوب ندارید می توانید از متخصص دندانپزشکی کودکان کمک بگیرید. کافیست سری به دندانپزشک فرزند خود بزنید و بعد از انجام یک معاینه ساده اولیه، از او درخواست کنید شما را به یک متخصص ارتودنسی خوب در تهران یا هر شهر دیگری که در آن زندگی می کنید ارجاع دهد.

دندانپزشک کودکان حتما در میان دوستان خود و یا ارتودنتیست های شناخته شده یک نفر را به شما معرفی می کند. شما می توانید با این ارجاع درمان ارتودنسی دندان کودک خود را در اولین فرصت آغاز کنید.

2. به دنبال ارتودنتیستی باشید که بیشتر با درمان کودکان سر و کار دارد

بسیار مهم است که درمان ارتودنسی دلبند خود را نزد متخصصی انجام دهید که با کودکان سروکار دارد. در واقع به ارتودنتیستی بیشتر اعتماد کنید که در طول سالیات خدمت خود، برای کودکان بسیاری درمان ارتودنسی انجام داده زیرا تفاوت زیادی بین یک ارتودنتیست که فقط درمان ارتودنسی بزرگسالان را انجام داده با متخصصی که بیشتر با درمان بچه ها سرو کار داشته وجود دارد.

3. تجربه، دانش و مهارت متخصص را دست کم نگیرید

در خصوص ارتودنسی بزرگسالان عنوان می شود که تفاوتی ندارد برای درمان پیش چه دندانپزشکی می روید، تنها کافیست آن دندانپزشک دارای تخصصص ارتودنسی و ناهنجاری های فکی باشد. اما در خصوص ارتودنسی کودکان قضیه تفاوت دارد. بیشتر دندانپزشکان بر این باورند که برای درمان ارتودنسی کودکان تنها باید نزد بهترین متخصص ارتودنسی که در نزدیکی محل زندگی شما است صورت بگیرد.

این متخصص نه تنها باید دارای تخصص ارتودنسی باشد بلکه دست کم 5 سال سابقه، دانش و مهارت درمان انواع ارتودنسی نامرئی، مرئی، ثابت و متحرک را داشته باشد. تجربه همیشه یکی از مهمترین ملاک های انتخاب متخصصان خوب است.

4. به فکر نزدیکی مطب متخصص به محل زندگی خود باشید

کودک شما قرار است برای یک مدت نسبتاً طولانی (میانگین 1.5 سال) تحت درمان ارتودنسی باشد. در طول درمان نیز باید به صورت ماهانه (معمولا هر 3 تا 6 هفته) او را به مطب متخصصش ببرید. این یعنی قرار است شما در طی درمان بارها فرزند خود را از خانه به مطب متخصص ببرید.

فکرش را بکنید که محل مطب ارتودنتیست دور از خانه شما باشد. مثلاً فرض کنید شما کرج هستید و متخصص فرزندتان در تهران. شما هر ماه و برای مدت چند سال باید سر وقت برای جلسات دوره ای فرزندتان را بردارید و به تهران بروید. این شاید برای شما خسته کننده نباشد اما برای فرزندتان واقعا می تواند دلهره آور باشد. بهتر است نزدیک ترین مطب ارتودنسی به خانه خودتان را جهت شروع درمان دلبندتان انتخاب کنید.

این باعث می شود که هزینه هایتان تا حد زیادی کاهش یابد زیرا هزینه ارتودنسی دندان به خودی خود می تواند بالا باشد و با انتخاب یک مطب دورتر هزینه های خود را بیشتر خواهید کرد.

5. محیط مطب شاید مهمترین معیار انتخاب متخصص نباشد، اما کم اهمیت نیست

طی هر جلسه ویزیت دوره ای، شما و کودک دلبندتان تنها با شخص ارتودنتیست ملاقات ندارید بلکه با مجموعه ای از پرسنل در یک مطب در ارتباط خواهید بود.

بنابراین بسیار مهم است که محیط مطب و خلق و خوی پرسنل مطب کاملا مناسب با شرایط کودک شما و سن و سال او باشد. از آنجا که بخشی از کار ارتودنسی توسط متخصص به دستیاران او محول می شود بنابراین انتخاب کلینیک یا مطبی که دستیاران و پرسنل خوبی دارد می تواند روند درمان ارتودنسی کودک شما را خاطره انگیز تر کند.


همچنین محیط مطب باید حتماً متناسب با سن و سال کودکان باشد. تمام دیزاین و المان های هر مطب ارتودنسی کودکان باید با روحیات کودکانه همخوانی داشته باشد. سعی کنید برای احترام به فرزند خود حتما متخصصی انتخاب کنید که خودش عالی باشد، مطب و پرسنلش هم در حد عالی باشند.

بیشتر بخوانید:  ونیر کامپوزیت

زاو درد و جراحی لاغری

مفاصل ما وزن بدن را تحمل می کنند. هر چه وزن بدن بیشتر باشد، عملکرد صحیح مفاصل دشوار تر می شود. تغییرات جزئی در وزن بدن می تواند تاثیر فراوانی بر درد های مفصلی از جمله زانو درد داشته باشد.

محققان در مطالعه ای درباره ی ارتباط تغییرات شاخص توده بدن ) محاسبه bmi ) زانو درد که به روی ۵۹۴ خانم طی ۱۴ سال انجام شد، دریافتند که افرادی که BMI بالاتری دارند، بیشتر مستعد زانو درد هستند. طبق تحقیق دیگری افرادی که BMI آنها بالاتر از ۲۷ باشد سه برابر افراد دیگر مستعد آرتروز زانو هستند.

همچنین چربی اضافه وزن می تواند موجب ترشح هورمونی به نام لپتین شود که برخی دانشمندان معتقدند این هورمون نقش مهمی در بروز آرتروز دارد. علاوه بر این چربی بدن می تواند ماده ای آزاد کند که موجب التهاب بدن شود. هر دوی این عوامل که با نام فاکتور نکروز دهنده ی تومور آلفا و اینترلوکین ۱ شناخته می شوند، نقش مهمی در آسیب غضروفی شایع در آرتروز دارند.

کاهش وزن برای کمک به زانو درد

خبر خوب این است که مطالعات نشان می دهند که افراد چاق مبتلا به آرتروز می توانند با کاهش وزن از طریق تغییر رژیم غذایی و ورزش زانو درد خود را به نصف کاهش دهند. کاهش وزن یکی از مهمترین فاکتورها در حفظ سلامت زانو و درمان آرتروز زانو می باشد.

چرا باید به آرامی وزن کم کنیم؟

مطالعه ای طی ۱۸ ماه روی افراد چاق انجام شد و در این آزمایش سه گروه به روش های متفاوتی وزن کم کردند. گروه اول با رژیم، گروه دوم با ورزش و رژیم و گروه سوم با ورزش این کار را انجام دادند. (اگر چه گروه اول و دوم بهتر از گروه سوم وزن کم کردند) اما تحقیقات نشان داد بدن هر شخصی به روشی خاصی وزن کم می کند.

با این حال، ترکیب رژیم غذایی صحیح و ورزش مناسب در کنار یادگیری برای تغییر عادات غلط بهترین راه برای کاهش وزن موثر می باشد. قرص های لاغری و جراحی لاغری نیز می تواند برای درمان چاقی مفرط مفید واقع شود.

کاهش وزن آرام در سلامت بدن بسیار اهمیت دارد از این رو رژیم های لاغری سریع تاثیر منفی بر سلامتی فرد دارند. پزشکان معتقدند که کاهش ۱۰ درصد از وزن بدن باید طی برهه زمانی ۶ ماهه انجام گیرد. کاهش کالری های دریافتی روزانه به ۳۰۰ تا ۵۰۰ کالری (اگر از چاقی مفرط رنج می برید این عدد می تواند ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کالری باشد) منجر به کاهش وزن سالم نیم تا یک کیلو در هر هفته خواهد شد.

هزینه لمینت دندان در ایران از آمریکا ارزان تر شد

آمار نشان می دهد که با وجود افزایش تدریجی هزینه های لمینت دندان هنوز که هنوز است قیمت این روش درمانی در ایران نسبت به دیگر کشورهای پیشرفته به طرز چشمگیری ارزان تر است. اگر، به طور مثال در آمریکا، برای لمینت به طور متوسط 900 دلار خرج می کنید، در ایران با 80 تا 90 دلار می‌توانید از مزیت های لمینت در ترمیم دندان هایتان برخوردار شوید. به همین دلیل بسیاری از ایرانیان خارج از کشور ترجیح می دهند دندان هایشان را در داخل کشور لمینت کنند. در این گزارش با تعرفه واقعی لمینت در ایران آشنا خواهید شد.

لمینت دندان چیست؟

در ایران بسیاری از مردم فرایند لمینت دندان را تجربه کرده اند: یک روکش بسیار نازک که با دقت و وسواسی منحصر به فرد روی دندان می نشیند و رنگ و طول و اندازه اش را متناسب با معیارهای یک دندان سالم تغییر می دهد.


لمینت نه فقط در زیباتر جلوه کردن طرح لبخند موثر است بلکه عملکرد دندان را بهبود می دهد. به همین دلیل این یکی از محبوب ترین راه ها برای ترمیم و زیبایی دندان به شمار می رود. با وجود این نگرانی ها در مورد افزایش هزینه های درمانی و محدودیت هایی که شرکت های بیمه برای عمل های زیبایی و ترمیمی در نظر می گیرند، بسیاری از مردم را در مورد لمینت دندان هایشان به شَک و تردید می اندازد: راستی لمینت دندان در ایرانِ، سال 1400 چقدر آب می خورد؟


جدول هزینه لمینت دندان در سال 1400

قبل تر اشاره شد که به رغم افزایش نسبی هزینه لمینت کردن دندان، هنوز این مدل از روش درمانی در ایران نسبت به دیگر کشورها مقرون به صرفه تر است. در جدول زیر تلاش کردیم قیمت لمینت دندان در ایران را با توجه به فاکتورهای مختلف تخمین بزنیم.


جنس لمینت دندان


هزینه (به ازای هر عدد)


لمینت زیرکونیا B


1900000


لمینت زیرکونیا A


2250000


لمینت ویتا


3200000


IPS ایمکس


4250000


فلدسپاتیک


5000000


گلس سرامیکی


4950000


ریل لایف


5550000

در تخمین هزینه لمینت کردن دندان، عوامل بسیاری نقش دارند، از تعداد دندان هایی که به لمینت نیاز دارند گرفته تا هزینه لابراتوار و دستمزد پزشک متخصص تر. در ادامه خواهیم گفت که هر یک از این عوامل چطور در قمیت تمام شده لمینت دندان تاثیر می گذارند.


آیا ارتودنسی نامرئی ارزش این همه هزینه کردن را دارد؟

این اولین سوالی است که بلافاصله پس از مطالعه جدول تعرفه ارتودنسی نامرئی در ذهن متبادر می شود. اینکه بالاخره آیا می ارزد آن همه پول بدهیم و ارتودنسی نامرئی انجام دهیم؟! بله! بی تردید ارزشش را دارد. کافی است نگاهی به مزایای ارتودنسی نامرئی بیندازید تا شما هم با ما هم نظر بشوید:


به راحتی تمیز می شود

تحمل بریس های سنتی کار سختی است، به ویژه وقتی می خواهید به میهمانی بروید، چیزی بخورید و لذت ببرید و در آخر بریس ها را تمیز کنید، حسابی به دردسر می افتید. اما الاینرهای ارتودنسی نامرئی را می توانید خیلی راحت از دهان تان خارج کنید، تر و تمیزش کنید و دوباره بگذارید سر جایش.


لازم نیست هر بار به پزشک مراجعه کرد

یکی از گرفتاری های بریس سنتی این است که باید دائما به دندانپزشک مراجعه کنید تا او سیم ها را تنگ کند اما برای تنظیم اینویزیلاین ها نیازی ندارید که هر دفعه بروید پیش دندانپزشک.


برای همه سنین مناسب است

معمولا پزشکان توصیه می کنند که برای کار گذاشتن اینویزیلاین روی دندان کودکان تان چند سالی صبر کنید و بگذارید او به دوره نوجوانی برسد و آن وقت دست به کار شوید. دلیلش هم این است که کودکان توان نگهداری و مراقبت لازم را ندارند. با وجود این اینویزیلاین برای همه سنین از نوجوانی تا بزرگسالی مناسب است.


درد ندارد

هر بار که برای تنظیم بریس های سنتی به دندانپزشکی می روید و یا حتی وقتی در خانه مشغول جویدن غذا هستید ممکن است مجبور باشید برای یک دوره هر چقدر کوتاه دردی تحمل کنید. درحالیکه در ارتودنسی دندان از نوع نامرئی نامرئی نیازی نیست دائما اینویزیلاین ها را تنظیم کنید. همین طور می توانید هنگام غذا خوردن به راحتی از دهانتان درش بیاورید و باز از نو بگذارید سرجایش.

علائم زانو درد ناشی از چاقی

همانطور که در بالا گفته شد، جراحی اسلیو معده تنها زمانی باعث تسکین زانو درد می شود که علت این درد چاقی و اضافه وزن بیش از حد باشد. حالا از کجا بدانیم که درد زانو به دلیل چاقی است؟ اگر علائم زیر را در ناحیه زانو مشاهده می کنید، احتمالا باید به دنبال راهی برای کاهش وزن باشید.

· احساس درد در قسمت جلوی زانو در حین فعالیت و پس از اتمام آن

· احساس درد پس از نشستن طولانی مدت

· تورم، احساس سفتی و کاهش دامنه حرکات

· عدم تعادل هنگام راه رفتن

·احساس درد هنگام خم کردن زانو یا بالا و پایین رفتن از پله‌ها

عمل اسلیو معده چگونه به کاهش زانو درد کمک می کند؟

جراحی اسلیو معده به طور مستقیم تاثیری بر کاهش درد زانو ندارد. و همانطور که پیشتر گفتیم برای کاهش اضافه وزن مفرط صورت می گیرد. پس آنچه که باعث تسکین زانو درد در افراد چاق می شود کاهش وزن است. و نقش اسلیو معده کمک به بیمارانی است که با ورزش و رژیم غذایی نمی توانند از وزن خود بکاهند.

در ادامه ببینیم کاهش وزن با چه مکانیسمی به کاهش زانو درد کمک می کند.

کاهش فشار بر مفاصل

کاهش هر کیلو وزن می تواند فشار مفصل زانو را تا ۴ کیلو در هر قدم کاهش دهد. مثلا اگر ۵ کیلوگرم وزن کم کنید تا ۲۰ کیلوگرم فشار از روی زانوها برداشته می شود. البته بعد از عمل اسلیو معده وزن بسیار بیشتری از این اعداد را کم خواهید کرد. به طور کلی، فشار کمتر به معنای فرسایش کمتر زانو و کاهش احتمال بروز آرتروز می باشد.

بهبود فعالیت های فیزیکی و راه رفتن

بر اساس مطالعاتی که در این زمینه انجام شد، کسانی که ۳ تا ۵ کیلوگرم وزن کم کردند، توانستند به طور متوسط ۵۲۲ متر را در ۶ دقیقه طی کنند. در مقابل، کسانی که ۱۰ تا ۲۰ درصد از وزن خود را کم کردند در همین زمان توانستند ۵۴۲ متر را بپیمایند. البته ۲۰ درصد از اعضای گروه نیز توانستند مسافتی بیش از ۵۵۹ متر را طی کنند. در نتیجه می توان گفت که کاهش وزن تاثیر مثبت شگرفی بر توانایی فرد در راه رفتن می گذارد.

ورزش کردن برای کسانی که بیش از اندازه چاق هستند یک کار تقریبا محال به نظر می رسد. اما بعد از جراحی اسلیو و پس از مدتی که وزن زیادی را از دست دادید، می توانید ورزش را شروع کنید. ماهیچه های اطراف زانو با ورزش قوی تر می شوند و در نتیجه، بهتر و سریع تر می توانید راه بروید و درد کمتری را احساس نمایید.

کاهش التهاب بدن

آرتروز برای سال ها دلیل التهاب مفاصل شناخته می شد اما مطالعات اخیر نشان می دهند که التهاب یکی از عوامل به وجود آورنده آرتروز است و نه عوارض آن. اضافه وزن می تواند التهاب بدن را افزایش داده و در نتیجه موجب درد مفاصل شود. کاهش وزن شدید، التهاب و بار مفاصل را به اندازه کافی کاهش می دهد تا پیشرفت بیماری را در افراد دارای اضافه وزن و چاق تغییر دهد.. کاهش ۱۰ درصد از وزن بدن التهاب بدن را به طرز قابل توجه ای کاهش می دهد. حتی پرخوری می تواند واکنش سیستم ایمنی انسان را برانگیخته و موجب افزایش التهاب شود.