صدف سان

دندانپزشکی

صدف سان

دندانپزشکی

برای مشکلات دندان های خود به کدام متخصصان دندانپزشکی مراجعه کنیم؟

قطعا همه ما بصورت دوره ای و سالی دست کم یک بار باید به دندانپزشک مراجعه کنیم تا او وضعیت دندان های ما را ارزیابی کند. با این حال گاهی اوقات فرآیندهای دندانپزشکی چیزی فراتر از معاینات و ارزیابی های ساده، سفید کردن دندان ها وزیبا کردن لبخند ها است. گاهی اوقات به دلیل مشکلاتی مثل تصادفات و تروماهای مشابه ممکن است سلامتی کلی دندان ها به خطر بی افتد و نیازمند مداخله تخصصی توسط دندانپزشکان باشد.

اندودنتیست: متخصص کانال ریشه

در داخل دندان های ما معابر کوچکی مانند غار به نام کانال وجود دارد که حاوی بافت زنده و حساسی به نام پالپ، رگ های خونی و عروق عصبی هستند. متخصصان آندودنتیست یا (Endodontists) در تشخیص و درمان مسائل درون دندان ها مخصوصا بافت نرم پالپ تخصص دارند.

ارتودنتیست: متخصص تراز کردن دندان ها

ارتودنسی دندان  یا (Orthodontics) تخصصی از دندانپزشکی است که به اصلاح ناهماهنگی بین دندان ها و فک می پردازد. اگر فک شما به درستی تراز نباشد، و تناسب طبیعی بین فک، دهان و دندان های شما برقرار نباشد، احتمالا شما به یک متخصص ارتودنسی ارجاع داده خواهید شد.

دندانپزشک اطفال: متخصص دندانپزشکی بچه ها

دندانپزشکان اطفال یا (Pediatric Dentist) درست مانندن متخصصان اطفال که به شرایط و مشکلات بهداشتی و سلامتی کودکان میپردازند، مسئول ارائه خدمات دندانپزشکی به اطفال، کودکان و نوجوانان هستند. دندانپزشک اطفال متخصصی است آشنایی کامل با مسائل و مشکلات کودکان دارند و با طوری آموزش دیده اند که نیازهای این قشر از جامعه را شناسایی کرده و به بهترین شکل ممکن پاسخگوی نیازهای دهان و دندان آن ها باشند

پروستودنتیست: متخصص ترمیم و زیبایی دندان

متخصص پروستودنتیست یا (Prosthodontists) دندانپزشکی است که بر ترمیم و جایگزینی دندان های از دست رفته یا آسیب دیده تمرکز دارد. متخصص ترمیم و زیبایی دندان از هر چیزی که به زیبایی لبخند، کاربردی و طبیعی به نظر رسید دندان های جایگزین و تریم شده شما تاثیر میگذارد درک منحصر به فردی دارد. برخی از رایجترین کارهای یک متخصص پروستودنتیست عبارتند از:

  • گذاشتن روکش پرسلن دندان
  • ترمیم و یا جایگزینی تاج دندان
  • کاشت ایمپلنت دندان
  • پل و بریج ثابت
  • پروتز دندان

چنانچه به هر کدام از موارد بالا نیاز داشته باشید، دندانپزشک عمومی شما را به یکی از متخصصان ترمیم و زیبایی دندان راهنمایی کرده و ارجاع می‌دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دانستنی های دندانپزشکی می توانید به سایت کلینیک فوق تخصصی دندانپزشکی ایده آل مراجعه کنید.

دندان درد

دندان درد اغلب زمانی رخ می دهد که عصب دندان تحریک شده باشد.

اما دلایل متعدد دیگری ممکن است وجود داشته باشد تا در یک فرد تجربه دندان درد بوجود آید.

عفونت دندان

عفونت به طور معمول زمانی رخ می دهد که پوسیدگی دندان در مراحل اولیه شکل گیری درمان نشده و گسترش این پوسیدگی تا اعماق دندان رسیده شده باشد.

پوسیدگی های دندان هرچقدر عمیق تر باشند به عصب نزدیکتر می شوند و احتمال اینکه عصب را به خطر بیندازند بیشتر است.

شایع ترین علل دندان درد شامل:

·         پوسیدگی های عمیق

·         حساسیت دندان به مایعات و غذاهای داغ یا سرد

·         حساسیت دندان به گرمی و سردی هوا

·         نیروهای وارده به دندان از طرف ارتودنسی

·         دندان عقل نهفته

·         بارداری

·         ورم لثه

·         بیماری پریودنتال

·         تحلیل لثه و قرار گرفتن ریشه دندان در فضای خالی بوجود آمده

·         شکستگی دندان

·         پر کردگی ناقص و یا آسیب دیدن  یا شکستگی روکش

·         گیرغذایی

·         حفره خشک

درمان دندان درد

درمان دندان درد بستگی فراوانی  به علت دقیق بوجود آورنده ی آن دارد و می تواند شامل درمان های زیر باشد:

·         زهکشی از چرک

·         درمان کانال ریشه

·         پر کردن جای پوسیدگی

پیشگیری از دندان درد

از آنجا که بیشتر مواقع دندان درد ناشی از بیماری های مربوط به پلاک ، مانند پوسیدگی دندان و بیماری های لثه است .

بنابراین می توان با اجتناب از عوامل پوسیدگی زا و رعایت بهداشت دهان و دندان از دندان درد جلوگیری کرد.

برای جلوگیری از صدمات دندانی نیز می توان از نگهدارنده های متحرک و محافظ دهان و دندان در  ورزش استفاده کرد.

این نگهدارنده ها اغلب برای افرادی که از ارتودنسی متحرک استفاده می کنند ساخته می شود

آبسه های دندانی

علت آبسه های دندانی عفونت دهان ، فک ، صورت یا گلو است که به عنوان یک عفونت دندان ظاهر می شود.

علت اصلی آبسه ممکن است از یک پوسیدگی عمیق دندان یا بیماری لثه ( پریودنتال ) و دندان آسیب دیده و ترک خورده باشد.

در برخی از مواقع حتی دیده شده است که آبسه در اثر کشیدن دندان و انجام ایمپلنت دندان بوجود آمده است

دندان درد در ارتودنسی

متخصص ارتودنسی شما می گوید که :

متاسفانه شما در بخشی از درمان ارتودنسی خود باید مقدار مشخصی از درد را احساس کنید.

1دستگاه ارتودنسی شما در حال حرکت دادن دندان هایتان درد ایجاد کرده باشد.

2 – از قبل شما مشکلات دندانی داشته اید و این مشکلات هنگام درمان ارتودنسی شدید تر شده اند.

آشنایی با اجزای مختلف ایمپلنت دندان

ایمپلنت های دندانی  چندین دهه است که به عنوان یک جایگزین دائمی و طبیعی برای دندان‌های از دست رفته یا کشیده شده استفاده می‌شوند. از ایمپلنت‌ها در کنار بریج‌ دندان  نیز استفاده می‌شود. بسیاری از کسانی که دندان های خود را از دست می‌دهند میخواهند برای جایگزینی دندان های از دست رفته خود از ایمپلنت ها استفاده کنند. برای همین برایشان جای سوال است که ایمپلنت دندان چیست و دقیقا چگونه قرار است مانند یک دندان واقعی برایشان عمل کنند.

3 بخش اصلی هر ایمپلنت دندانی

فیکسچر (Fixture)

مهمترین قسمت یک ایمپلنت

فیکسچر از مهمترین بخش ها و اجزای ایمپلنت دندان است. این قطعه به صورت پیچ است و در استخوان فک کاشته میشود.

نحوه کاشت این قطعه

بعد از اینکه  جراح دهان و دندان یک سوارخ کوچک را درون استخوان فکر شما ایجاد کرد فیکسچر که یک پیچ کوچک و محکم است را درون استخوان قرار میدهد. این قطعه در نقش ریشه یا پایه ایمپلنت شما عمل می کند و در واقع همان کاری را انجام میدهد که ریشه دندان های واقعی شما انجام میدهند. با این تفاوت که این ریشه زنده نیست

اباتمنت یا (Abutment)

از آنجا که خود فیکسچر به عنوان پایه ایمپلنت کاملاً زیر خط لثه و در ارتباط با استخوان فک قرار دارد، باید یک رابط بین فیکسچر و تاج ایمپلنت وجود داشته باشد تا یک واحد کامل ایمپلنت شبیه دندان واقعی داشته باشیم. ما به این اتصال دهنده یا رابط، اباتمنت میگوییم. اباتمنت نیز از اصلی ترین اجزای ایمپلنت دندان است. اباتمنت ها در واقع پیچ های کوتاه و محکمی هستند که دقیقا بالاتر از خط لثه قرار میگیرند و از جنس فلز یا موادی که همرنگ دندان هستند ساخته میشوند.

پروتز (Prosthesis)

پروتز بخشی از ایمپلنت دندان است که دقیقاً همانند یک دندان واقعی به نظر می رسد و عملکردی مشابه با تاج دندان شما دارد. این بخش ازایمپلنت را می توان از مواد مختلفی ساخت. به عبارت دیگر پروتزهای ایمپلنت، میتوانند جنس های مختلفی داشته باشند..

میخواهید عمل ایمپلنت دندان انجام دهید اما نمیدانید از کجا شروع کنید؟

اگر یک یا تعدادی از دندان های خود را از دست داده اید و میخواهید با بهترین روش ممکن جایگزینی برای این دندان ها پیدا کنید قطعا باید درباه ایمپلنت ها به طور جدی فکر کنید. تمام اجزای ایمپلنت دندان بعد از اینکه در داخل دهان شما کاشته شدند دقیقا مثل دندان واقعی عمل میکنند و با اختلاف بسیار زیاد نسبت به سایر رقبا مثل بریج دندانی یا پروتز دندان و … بهترین جایگزین دندان های طبیعی هستند. اگر خواستید درباره کاشت دندان با کمک این قطعات مشاوره دریافت کنید و یا به دنبال یک مرکز دندانپزشکی فوق تخصصی برای کاشت دندان میگردید میتوانید روی ایده آل کلینیک برترین کلینیک فوق تخصصی دندانپزشکی تهران حساب ویژه باز کنید.

ایمپلنت دندانی با مخزن دارویی

نویسنده سرپرست دکتر کت د کرمر، از مرکز ژنتیک میکروبی و گیاهی در KU Leven، توضیح می دهد که مخزن در ایمپلنت را می توان با از بین بردن پیچ پوشش پر کرد. او می افزاید:

“ایمپلنت از مواد کامپوزیت متخلخل ساخته شده است، به طوری که مواد دارویی به تدریج از مخزن به خارج از ایمپلنت پخش می شود، که در تماس مستقیم با سلول های استخوان است. در نتیجه، باکتری دیگر قادر به ایجاد یک زیستی بیوفیلم نیست. “

به طور کلی، باکتری ها دارای دو شکل زندگی هستند. در یک حالت پلانکتونی، آنها به صورت سلولهای تک مستقل وجود دارند و از سوی دیگر، آنها در یک توده محصور شده لجن به نام یک بیوفیلم جمع میشوند.

بیوفیلم ها به شدت خشن و سخت برای درمان هستند، و هنگامی که آنها مزمن می شوند، آنها به شدت در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم هستند.

عفونت های دهان اغلب به عنوان دلیل اصلی شکستگی ایمپلنت های دندانی ذکر شده اند. به عنوان مثال، با ایجاد یک پوشش ضد میکروبی برای ایمپلنت، این تحقیقات به دنبال راه هایی برای محافظت در برابر عفونت است.

ایمپلنت از بیوفیلم ها جلوگیری و آن ها را از بین می برد

محققان در مقاله خود اظهار داشتند که توسعه دهنده های ایمپلنت به طور فزاینده ای از مواد با سطوح خشن استفاده می کنند، زیرا آنها سطح تماس را افزایش می دهند، بنابراین بهبود لنگرگاه با استخوان ها و ادغام به استخوان. با این وجود، سطح بالاتری از خطر توسعه بیوفیلم را افزایش می دهد.

ایمپلنت جدید ترکیبی از یک “مانع نفوذ” مبتنی بر سیلیکون است که به ساختار تیتانیوم متخلخل متصل شده است.

محققان ایمپلنت را به آزمایش های آزمایشگاهی مختلف منتقل کردند و طی آن مخزن را با کلرهگزیدین، یک ضد میکروبی قوی که معمولا به عنوان شستشو دهان یا دهانشویه استفاده می شود، پر کرد.

آزمایشات نشان دادند که ایمپلنت پر شده با کلرهگزیدین استرپتوکوک موتاها را متوقف کرد – یک باکتری معمولی که به دندان ها حمله می کند – از تشکیل بیوفیلم ها جلوگیری می کند. این همچنین بیوفیلم هایی را که قبل از بارگیری مخزن بر روی ایمپلنت رشد می کردند ، حذف کرد.

طراحی ایمپلنت مناسب با درمان شخصی

نویسندگان در یک بحث با بررسی کنندگان که همراه با مقاله مطالعه هستند، اشاره می کنند که کار آنها “اثبات اصل” بر اساس آزمایش انجام شده در آزمایشگاه است. اکنون باید تحقیقات بیشتری انجام شود تا نشان دهد که ایمپلنت در بیماران موثر است.

این نیاز به مسائل متعددی دارد، از جمله این که آیا مواد جدید مورد نیاز مکانیکی ایمپلنت دندان را برآورده می کنند یا خیر، آیا خطر پروتئین و کلسفیکنیک شدن حفره ها وجود دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دانستنی های دندانپزشکی میتوانید به سایت کلینیک فوق تخصصی دندانپزشکی ایده آل مراجعه کنید. 

انواع پروتز دندان و اطلاعاتی در مورد آن

آیا شما در حال بررسی پروتزهای دندانی هستید، یا در مورد آن با بقیه بحث و گفت و گو کرده اید؟؟، ممکن است سوالاتی در مورد آنها داشته باشید. آنچه در ادامه به ذهنتان می آید، اطلاعاتی درباره پروتزهای واقعی است، چه نوع مراقبت هایی که نیاز دارند، و چگونه پروتز ها می توانند سلامت دهان شما را بهبود ببخشند. امیدواریم که به شما در این مقاله ( انواع پروتز دندان و اطلاعاتی در مورد آن ) کمک کنیم تا پاسخ های خود را در مورد تمام پرونده های دندانپزشکی خود پیدا کنید

در گذشته، دندانهای مصنوعی از ظروف چینی یا پلاستیک ساخته شده اند، اما پروتزهای مدرن تر به طور کلی از رزین سخت ساخته می شوند. مواد مورد استفاده برای ساخت دندان های مصنوعی بسیار شکننده تر از دندان های شخصی یک فرد است.

ساختار حمایت از پروتز دندان  مصنوعی که در جای خود قرار دارند و شبیه دندان های طبیعی است، اغلب از یک مواد مشابه دندان طبیعی استفاده می شود یا یک ماده پلیمری قابل انعطاف تر که به راحتی بر روی دندان های طبیعی قرار می گیرد

انواع پروتز دندان

1.پروتزهای جزئی

هنگامی که دندان طبیعی اطراف به اندازه کافی قوی برای حمایت از ساختارهایی مانند پل های دندانی یا زمانی که بیش از یک یا دو دندان از دست رفته است، به جای روش های دیگر جایگزینی دندان، پروتزهای جزئی استفاده می شود.

2.پروتزهای کامل

دندان مصنوعی کامل، جایگزین تمام دندان های طبیعی می شود. شما می توانید آنها را برای خط بالا یا پایین دندان خود نصب کنید و توسط مکش و یا از یک چسب دهانی استفاده کنید. درست مانند پروتزهای جزئی، آنها به راحتی قابل جابجایی هستند.

3.پروتزهای فوری و overdentures

انواع دیگری از پروتزهای کامل و جزئی وجود دارد که از پروتزهای دایمی سنتی نوعی از پروتزهای فوری استفاده می شود. این پروتزهای دندانی قبل از اینکه دندان های جایگزین شده با پروتزها برداشته شوند ایجاد می شوند و بلافاصله پس از برداشتن دندان در طول روند بهبودی، که می تواند تا شش ماه طول بکشد، استفاده می شود

پروتزهای که با ایمپلنت حمایت شده

به این معنی است که این پروتزها توسط ایمپلنت  دندان متصل می شوند. ایمپلنت دندانی یک ثابت دائمی است که به استخوان متصل می شود و می تواند برای جایگزینی هر تعداد دندان استفاده شود. آنها از خود ایمپلنت، پیچ فلزی (معمولا تیتانیوم) و یک تاج دندان سفارشی تشکیل شده که دقیقا همانند یک دندان طبیعی است.

پروتزهای ایمپلنت نیز باید مانند دندان مصنوعی سنتی مراقبت و درمان شوند.

برای کسب اطلاعات بشتر درمورد دانستنی های ایمپلنت دندان میتوانید به سایت کلینیک فوق تخصصی دندانپزشکی ایده آل مراجعه کنید.