صدف سان

دندانپزشکی

صدف سان

دندانپزشکی

آیا ریتینر هاولی (Hawley) برای ارتودنسی کودکان مناسب است؟

چرا کودکتان باید از ریتینر یا نگهدارنده استفاد کند؟ 

پس از صرف زمان و هزینه برای بریس، نگه دارنده فرزند شما برای حفظ موقعیت دندان‌ها ضروری است. پس از برداشتن بریس، دندان‌ها شروع به سکنی گزینی در یک مکان پایدارتر می‌کنند. جویدن غذا، گاز گرفتن و حتی صحبت کردن می‌تواند بر قرار گرفتن آن‌ها تأثیر بگذارد. استفاده از نگهدارنده این اطمینان را حاصل می‌کند که دندان‌ها در موقعیت مناسب برای مدت طولانی قرار خواهند گرفت.

چند نوع نگهدارنده وجود دارد؟

اکثر متخصصین ارتودنسی سه مدل اولیه از نگهدارنده‌ها را ارائه می‌دهند. دو نوع از آن‌ها قابل جابجایی و یکی از آنها دائمی است.

نگهدارنده هاولی

اولین نگهدارنده متحرک، نگهدارنده هاولی نامیده می‌شود. این نگهدارنده از سیم‌های فلزی و اکریلیک محکمی ساخته شده است که برای تناسب با دهان قالب گیری می‌شود. همان طور که احتمالا دیده‌اید، اکریلیک به سقف دهان ثابت می‌شود، در حالی که سیم‌ها دندان‌ها را در جای خود نگه می‌دارند. اکریلیک در رنگ‌های مختلف وجود دارد و می‌تواند برای کودک شما سفارشی ساخته شود.

مزایای نگهدارنده هاولی:

  • می‌تواند به گونه‌ای تنظیم شود که موقعیت دندان‌های کودک شما را بهبود ببخشد.
  • از نگهدارنده اسیکس قوی تر است.
  • می‌توانند تعمیر شوند.
  • معایب نگهدارنده هاولی:

سیم فلزی روی دندان‌های جلو بسیار قابل توجه است.

می تواند بیش از نگهدانده اسیکس گفتار را تحت تاثیر قرار دهد، هر چند هر دو نوع می‌توانند شیوه صحبت کردن را تغییر دهند.

چگونه باید از ریتینر یا نگهدارنده هاولی استفاده کرد؟

نگهدارنده هاولی به راحتی استفاده می‌شود – شما به راحتی سیم را در اطراف دندان‌های جلو خود می‌کشید، و اکریلیک محکم به سقف دهان‌تان ثابت می‌شود. بسیار مهم است که نگهدارنده در چند ماه اول به صورت تمام وقت استفاده شود (استفاده تمام وقت به معنی حداقل 18 ساعت در روز است). این چند ماه اول واقعا برای سکنی گزینی صحیح دندان‌ها مناسب است. بعد از چند ماه، متخصص ارتودنسی شما می‌تواند به طور معمول میزان استفاده روزانه مورد نیاز از نگهدارنده برای حفظ موقعیت دندان‌ها را کاهش دهد.(برای اشنایی بهتر با بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران میتوانید به سایت دندانپزشکی درکلینیک مراجعه کنید.)

همه چیز در مورد پروتز دندان

دندان‌ها به دلایل متعددی مانند پوسیدگی، آسیب دیدگی و یا تخریب بافت‌های مجاور ممکن است بیفتند و یا شکل ظاهری نامناسبی پیدا کنند. امروزه روش‌های مختلفی برای جایگزین کردن دندان آسیب دیده و یا جای خالی آن وجود دارد که استفاده از پروتز‌ دندان یکی از این روش‌ها است.

انواع پروتزها

پروتزهای دندانی که جایگزین دندان از دست رفته می‌شوند در سه نوع مختلف وجود دارند.

·         پروتز ثابت

·         پروتز متحرک

·         پروتز ایمپلنت

پروتز ثابت دندان

یکی از انواع مختلف پروترها، پروتز دندان ثابت است که با نام عمومی روکش دندان بین افراد شناخته شده است. پروتز دندانی ثابت همانند دندان درون دهان قرار می‌گیرد و بعد از قرار گیری خیلی متوجه تفاوت آن با دندان طبیعی خود نمی‌شوید. این پروتزها ثابت هستند و بیمار نمی‌تواند آن را از دهان خود خارج کند. پروتزهای ثابت دارای ظاهری مناسب و طرفدارن بیشتری نسبت به پروتز متحرک دارند. پروتزهای دندان ثابت خود دو نوع هستند: 1. روکش تک واحدی دندان 2. بریج دندان.

پروتز‌ دندان متحرک

گاهی به دلایل متعدد نمیتوان برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته از پروتزهای دندانی ثابت استفاده کرد که در این صورت این افراد از  پروتز‌ دندان متحرک استفاده می‌کنند ، پروتز‌ دندان متحرک همانطور که از نام آنها پیداست قابلیت جا به جایی و تحرک داشته و به راحتی در داخل دهان گذاشته و برداشته می‌شوند. دندان‌های مصنوعی در این دسته جای دارند. پروتز دندانی متحرک در بین سالمندان، محبوبیت بیشتری دارد اما این به این معنا نیست که جوانان از این نوع پروتز دندان استفاده نمی‌کنند. پروتز دندانی متحرک سه نوع هستند:

·         پروتز دندانی کامل یا پارسیل

·         پروتز دندان اوردنچر

·         پروتز کامل دندان یا دست دندان

پروتز دندانی ایمپلنت

با پیدایش ایمپلنت‌ دندان روش جدیدی برای درمان دندان‌های از دست رفته و بازگردانی زیبایی به چهره، به وجود آمده است. ایمپلنت دندان یکی دیگر از پروتزهای دندان است که یک پایه برای دندان طبیعی است و از جنس تیتانیوم ساخته شده است. این پایه تیتانیومی درون استخوان فک قرار می‌گیرد و کاملا بی خطر بوده و به خوبی با بدن سازگار می‌شود

فواید پروتز‌ دندان

·         جلوگیری از تحلیل رفتگی استخوان فک

·         حفاظت از دندان‌های مصنوعی جزئی

·         حفاظت و نگهداری از دهان و دندان

·         افزایش کیفیت زندگی بیمار

·         افزایش زیبایی با حفظ شکل طبیعی صورت و لبخند

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سایر خدمات دندانپزشکی (دندانپزشکی کودکان، جراحی فک ،کامپوزیت و لمینت دندان، ارتودنسی دندان و....) می توانید به سایت کلینیک فوق تخصصی دندانپزشکی ایده آل مراجعه کنید

طراحی لبخند چیست و چگونه می توان لبخند زیبا خلق کرد؟

برای خلق یک لبخند زیبا باید به همه مواردی که می توانند در زیبایی لبخند دخالت داشته باشند توجه کرد.

فرم صورت و لبها، اندازه، شکل و رنگ دندان ها از قوانینی تبعیت می کنند که در صورت رعایت همه آنها و هماهنگی همه اجزا صورت می توان لبخندی دلنشین نصیب فرد کرد.

دیده شدن دندان های پیشین در یک لبخند زیبا

در فک بالا دو دندان پیشین بزرگتر در وسط و دو دندان ثنایای میانی و دو دندان نیش که در طرفین این دو دندان هستند همگی در یک لبخند زیبا مشاهده می شوند.

درحین یک لبخند زیبا خطی که از لبه ی برنده دندان های ثنایا ی فک بالا عبور می کند باید موازی با لبه ی پایین باشد.

از علائم افزایش سن کاهش دیده شدن  دندان ها ی قدامی فک بالا است و با مسن شدن افراد بتدریج این دندان ها در هنگام لبخند نمایان نمی شوند.

بنابراین متخصص ارتودنسی شما تلاشش را روی دیده شدن این دندان ها که مرتبط با جوانی است متمرکز خواهد  کرد

زیبایی لثه ها 

رنگ صورتی لثه که در هنگام لبخند زدن نمایان می شود نشان از سلامت و شادابی لثه می دهد.

بنابراین میزان دیده شدن لثه ها درحد طبیعی علامت دیگری برای طرح لبخند زیبا در شما می باشد.

بطور کلی لثه های قرمز، برگشته، متورم شده و بد رنگ و یا لثه های تحلیل رفته و بی روح می تواند علامتی برای  یک بیماری لثه یا بیماری های خاص باشد.

بنابراین هنگام مراجعه  به یک ارتودنتیست ابتد سلامت لثه های شما مورد بررسی قرار خواهد گرفت . .(برای اشنایی با بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران می توانید به سایت دندانپزشکی دکتر درویش پور مراجعه کنید.)

قوس لبخند

قوسی که از هم پوشانی لبه دندان های ثنایای بالا بوجود می آید با قوسی که در هنگام لبخند شما بر روی لب پایین ایجاد می شود.

باید هنگام لبخند زدن موازی باشد تا شما داری یک لبخند زیبا و ایده آل باشید.

متخصص ارتودنسی شما قادر است هر نوع فاصله غیر طبیعی و یا هم پوشانی زیاد بین این دو قوس را با ارتودنسی دندان از بین ببرد.

او می تواند هماهنگی های لازم را با اصلاح نقایص  دندان ها به وجود بیاورد.

لبخند عاقلانه

در سنین پایین اندازه دندان ها یکسان نیستند.

اما با بالا رفتن سن و سایش لبه دندان ها اندازه آنها یکسان می شود.

به همین خاطر  به طور معمول دندان هایی که در یک راستا قرار گرفته اند نشان از بلوغ عقل و پختگی می دهند.

در لبخند عاقلانه لبه دندان های قدامی در یک راستا قرار گرفته و نشان از هوش و خبرگی دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سایر خدمات دندانپزشکی (ایمپلنت دندان، بریج دندان، پروتز دندان و ....)می توانید به سایت کلینیک فوق تخصصی دندانپزشکی ایده ال مراجعه کنید 

روش های جایگذاری لمینت دندان و نگهداری از آن ها

 لمینت دندان ( لمینتهای سرامیکی که با نام ونیر سرامیکی نیز شناخته می شوند) پوسته ی نازکی است که بر اساس نیاز هر شخص طراحی شده و در ساخت آن ها از مواد رنگ دندان استفاده می شود. این پوسته ها روی سطح جلویی دندان ها نصب می شوند و رنگ، شکل، اندازه و طول دندان را تغییر می دهند و ظاهری زیبا را برای دندان هایتان به ارمغان می آورند.

آیا لمینت به دندان طبیعی آسیب می زند؟

خیر، در صورتی که دندانپزشکتان متخصص ترمیم و زیبایی باشد و در این زمینه از تجربه کافی برخوردار باشد دندان های طبیعی تان آسیبی نخواهند دید. دندانپزشک قبل از شروع روند لمینت گذاری، عکس کلی از فک و دهان را برایتان تجویز می کند و دندان هایتان را به طور کامل آزمایش می کند تا از سالم بودن و مناسب بودن دندان برای نصب لمینت اطمینان حاصل کند. اگر پزشکتان تشخیص دهد که لمینت برای شما گزینه مناسبی نیست می توانید از دیگر گزینه ها مثل ونیر کامپوزیت، باندینگ، ارتودنسی دندان ، سفید کردن و یا فقط تراشیدن دندان ها استفاده کنید.

روند جاگذاری 

روند ساخت لمینیت دندان شامل چند مرحله است

مرحله ى اول : طى جلسه اى آماده سازی هاى لازم برروى دندان هاى مورد نظر بادقت و ظرافت در حد چند دهم میلیمتر بر روى دندان ها صورت مى گیرد.

مرحله ى دوم در همین جلسه شامل قالب گیرى از دندانهاى هردو فک مى باشد

سپس ادامه ى کار به جلسه ى بعد که معمولاً حدود یک هفته طول مى کشد موکول مى شود..

درجلسه ى دوم ملاقات، لمینیت ها بر روى دندان ها قرار گرفته و توسط سمانهاى رزینى به سطح دندان با اتصال بسیار قوى چسبانده مى شوند. به طورى که در صورت اجراى صحیح تمام مراحل لمینیت ها کاملاً با دندان یکپارچه شده و هیچ درز و نا هموارى وجود نخواهد داشت و مى توان مانند دندانهاى معمولى براى تمیز کردنشان از نخ دندان استفاده کرد.

نگهداری و مراقبت از لمینت دندان

نگهداری از لمینت دندان بسیار آسان است و مانند دندان طبیعی باید مرتب مسواک شده و از نخ دندان برای تمیز نگه داشتن آنها استفاده شود. دندانپزشک معمولا استفاده از خمیر دندانی را به شما توصیه می کند که حاوی فلوراید باشد و مانع از ساییدگی دندان ها شود.

یک هفته پس از نصب باید دوباره به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا وی عملکرد لمینت ها و واکنش دهان به وجود آن ها را بررسی کند. حتی اگر با لمینت ها مشکلی ندارید باید برای اطمینان از سلامت دهان و دندان خود پس از یک هفته به پزشکتان مراجعه کنید.

برای کسب اطلاعت بیشتر در مورد دانستنی های دندانپزشکی (دندانپزشکی کودکان، جراحی فک ، ایمپلنت دندان و ...) می توانید به سایت کلینیک  می توانید به سایت کلینیک فوق تخصصی دندانپزشکی ایده آل مراجعه کنید.


مزایای ارتودنسی دیمون نسبت به ارتودنسی سنتی

ظاهر دندان تفاوت بسیار زیادی در اعتماد به نفس فرد ایجاد کرده و لبخندی زیبا و در عین حال طبیعی، اولین چیزی است که طرف مقابل در دیدار اول به آن توجه خواهد کرد. در صورتی که از مشکلات ارتودنسی نظیر شلوغی یا کج بودن دندان ها یا مشکلات بایت رنج می برید، معاشرت با دیگران در کار یا اجتماع می تواند برایتان چالش برانگیز باشد. از این رو بهتر است برای حل این مشکلات از درمان ارتودنسی کمک بگیرید. امروزه علاوه بر بریس های فلزی سنتی، انواع ارتودنسی از جمله ارتودنسی دیمون به بازار آمده که مزایای بسیاری دارد.البته متخصص ارتودنسی با توجه به نیاز بیمار یکی از انواع آن را برای او انتخاب می کند.(برای آشنایی با بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران می توانید به سایت دندانپزشکی دکتر درویش پور مراجعه کنید.)

مزایای ارتودنسی دیمون چیست؟ 

ارتودنسی دیمون نوعی فناوری جدید در علم دندانپزشکی بوده که جایگزین بریس های سنتی شده و می تواند پیچیده ترین مشکلات ارتودنسی را نیز حل کند. برخلاف بریس های سنتی، بریس های دیمون فشار و اصطکاک کمتری ایجاد کرده و به دندان ها کمک می کنند تا آسان تر به سمت موقعیت اصلی خود حرکت کنند. به طور کلی، ارتودنسی دیمون مزایای بسیاری دارد که در ادامه به آن می پردازد.

  • خودتنظیم
  • پنهان و غیر قابل تشخیص
  • راحتی
  • کوتاهی طول درمان
  • بهبود سلامت دهان و دندان
  • نیاز کمتر به بریس های اضافه

معایب ارتودنسی دیمون

با وجودی که بریس های دیمون فواید بسیاری دارند، اما بهتر است به برخی از معایب آنها نیز اشاره کرد.

  • در حالی که بریس های سرامیکی دیمون، دارای براکت های سرامیکی برای عدم جلوه کردن ارتودنسی در دهان می باشند، ولی سیم های ارتودنسی (آرچ وایر) این بریس ها هنوز هم از جنس فلز بوده و قابل مشاهده می باشد. البته خوشبختانه این سیم ها، نازک و بسیار ظریف بوده و به اندازه براکت های فلزی جلب توجه نمی کنند.
  • قیمت ارتودنسی دیمون بالاتر از نمونه های سنتی است به همین دلیل بهتر است قبل از انتخاب آنها هزینه تقریبی ارتودنسی دیمون را با دیگر انواع آن مقایسه کرده تا ببینید آیا ارزشش را دارد یا خیر.
  • تا چند روز اول پس از نصب این بریس ها در دهان، احساس آزاردهندگی بیشتری نسبت به سایر بریس های ارتودنسی می کنید. این حس با گذشت چند روز از بین خواهد رفت.

آیا ارتودنسی دیمون برای من مناسب هستند؟

با اینکه بریس های دیمون می توانند پیچیده ترین مشکلات ارتودنسی را نیز حل کنند، اما بنا به تصمیم دندانپزشک ممکن است بریس های دیگر مانند ارتودنسی نامرئی، ارتودنسی لینگوال (پشت دندانی) برایتان مناسب تر باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سایر خدمات دندانپزشکی( ایمپلنت دندان، بریج دندان، پروتز دندان و....) میتوانید به سایت کلینیک فوق تخصصی دندانپزشکی ایده آل مراجعه کنید.