صدف سان

دندانپزشکی

صدف سان

دندانپزشکی

ارتودنسی با لیزر:مزایا و کاربرد

ارتودنسی با لیزر چگونه انجام می‌شود؟

بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران اینگونه به این سوال پاسخ می دهد:

مروزه لیزر به دلیل ارائه مزایای قابل توجه کاربرد گسترده‌ای در درمان ارتودنسی یافته است. لیزر بافت نرم در جراحی لثه، جراحی برداشتن فرنوم (فرنکتومی)، نمایان کردن دندان نهفته و جراحی افزایش طول تاج دندان کاربرد دارد. با استفاده از لیزر درد، خونریزی و ورم کمتر می‌شود، دقت بالاتر می‌رود و انقباض زخم کمتر می‌شود. از دیگر کاربردهای لیزر می‌توان به اچینگ مینای دندان و چسباندن یا جدا کردن براکت‌ها اشاره کرد. لیزرهای با شدت کمتر از خاصیت کنترل کردن درد و تسریع حرکت دندان برخورداراند. متخصص باید از مسائل ایمنی و عوارض احتمالی لیزر آگاهی داشته باشد و در زمینه کار با دستگاه لیزر آموزش دیده باشد.

لیزر پرتویی از انرژی متمرکز را گسیل می‌کند که پالسی باریک را به بافت تحویل می‌دهد و می‌توان از آن برای جدا کردن بخش‌های بسیار کوچکی از بافت لثه استفاده کرد. بیمارانی که تحت عمل جراحی لثه با لیزر قرار می‌گیرند، همواره از راحت و بدون درد بودن درمان شگفت‌زده می‌شوند. دندانپزشک ژل بی‌حسی را قبل از درمان به بافت لثه می‌زند. درمان اصلی فقط چند دقیقه زمان می‌برد.

مزایا

 موارد زیر فقط چند دلیل از دلایل بی‌شماری است که ارتودنسی دندان با لیزر را تا به این حد محبوب و پرطرفدار ساخته است:

  • درمان سریع‌تر و موثرتر
  • راحتی بیشتر و دوران بهبود کوتاه‌تر
  • ایمنی
  • تهاجم کمتر ـ بدون خونریزی
  • حفظ سلامت دندان‌ها و لثه‌ها

ارتودنسی با لیزر یکی از پیشرفته‌ترین روش‌هایی است که دندانپزشکان را قادر ساخته است تا درمانی سریع‌تر با حداقل ناراحتی، مداخله و هزینه را ارائه دهند

برای مطالعه بیشتر : مجله ارتودنسی دندان

ایمنی درمان با لیزر

 ارتودنسی دندان با  لیزر درمانی کاملاً ایمن و موثر است. البته متخصص ارتودنسی شما مناسب بودن درمان با لیزر را در جلسه مشاوره و معاینه رایگان بررسی می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سایر خدمات دندانپزشکی (دندانپزشکی بارداری ،دندانپزشکی کودکان و....) می توانید به سایت مجله اینترنتی دندانپزشکی ارتوبلاگ مراجعه کنید.



پوسیدگی دندان:آیا می‌توان کرم خوردگی دندان را در خانه درمان کرد؟

پوسیدگی دندان از جمله شایعترین شکایات مراجعین به کلینیک های دندانپزشکی است. این مشکل  در اصطلاح عامیانه به نام کرم خوردگی شناخته میشود و میتواند دندان افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. روش های زیادی برای درمان، ترمیم و یا حتی پیشگیری از پوسیدگی دندان وجود دارد. مهمترین روش درمان کرم خوردگی دندان ها مراجعه به یک کلینیک دندانپزشکی و کمک گرفتن از یک دندانپزشک خوب است. اما روش های خانگی نیز برای اینکار وجود دارد. این مقاله را از تخصصی ترین کلینیک دندانپزشکی جنت آباد یعنی تاج دنتال مطالعه بفرمایید تا با نحوه درمان کرم خوردگی دندان در خانه آشنا شوید.

نحوه پیشگیری و درمان کرم خوردگی و پوسیدگی دندان  در خانه چگونه است؟

اگر چه گام هایی برای جلوگیری از به وجود آمدن حفره در مینای دندان شما وجود دارد و اگر فرایند پیشگیری از پوسیدگی  دندان را در خانه متوقف کرده اید و اگر فکر می کنید حفره دارید، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که قرار ملاقات با دندانپزشک خود را برای درمان تعیین کنید. در مراحل اولیه، ممکن است دچار پوسیدگی  جزئی دندانی شوید. اما، همانطور که موسسه ملی تحقیقات دندانپزشکی خاطرنشان می کند، هنگامی که مینای دندان کاملا تضعیف و نابود می شود، تنها دندانپزشک می تواند آسیب های ناشی از کرم خوردگی را ترمیم کند. بنابراین در اولین قدم به یک کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید. اگر  کودک دارید و با پوسیدگی دندان مواجه است  او را به یک متخصص  دندانپزشکی کودکان  نشان دهید و اگر باردار هستید به مطب یک متخصص دندانپزشکی بارداری مراجعه کنید تا مشکلات  پوسیدگی و کرم خوردگی  دندان شما را مدیریت کند.

معکوس کردن حفره های اولیه

اگر چه فقط یک دندانپزشک می تواند یک حفره دندانی را تشخیص دهد، شما ممکن است با نگاهی به دندان هایتان در آینه ببینید که نشانه های اولیه کرم خوردگی یا پوسیدگی دندان را تجربه کنید

در این مرحله شما می توانید دندان را دوباره تقویت و ترمیم کنید  و پوسیدگی را متوقف کنید. انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه می کند با استفاده از بافت های ضد باکتری یا خمیر دندان که حاوی فلوراید و کلسیم هستند برای ترمیم دندان استفاده کنید. بنابراین مهمترینکاری که در خانه میتوان برای درمان  انجام داد تنها رعایت نکات بهداشت دهان و دندان است. یعنی مسواک زدن، پرهیز از مصرف غذاهای مضر و قندی و …

اگر در مراحل اولیه نتوانید پوسیدگی را متوقف کرده و معکوس کنید دیگر به سختی میتوانید به درمان کرم خوردگی در خانه اقدام کنید. اگر  کار از کار بگذرد احتمالا دندان مشا از بین میرود و نیاز به یک روش جایگزی دندان مانند ایمپلنت دندان پیدا خواهید کرد. در خوشبینانه ترین حالت اگر دندان خود را از دست ندهید باید با یکی از روش های اصلاح طرح لبخند مانند لمینت دندان، ونیر دندان و سایر روش های دیگر به ترمیم مینای دندان اقدام کنید.


تفاوت ریتینر و اینویزیلاین و هر کدام چه کاربردی دارند؟

بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران اینگونه به این سوال پاسخ می دهد:

اینویزیلاین ها و ریتینر ها (نگهدارنده های ارتودنسی) هر دو دستگاه های ارتودنسی هستند که در جهت صاف شدن دندان ها مورد استفاده قرار میگیرند. با وجود اینکه شکل ظاهری مشابهی با هم دارند اما کاربردشان متفاوت است. اگر شما هم تا کنون فکر میکردید این دو دستگاه یکی هستند حتما پیشنهاد میکنیم که این مقاله  را بخوانید.

اینویزیلاین چیست؟

اینوزیلاین یا (Invisalign) از جدیدترین دستگاه های ارتودنسی دندان هستند که به جهت صاف و یکدست شدن دندان های کج و سایر مشکلات جزئی تا متوسط دندان ها مورد استفاده قرار میگیرند. این دستگاه ها به پلاک ارتودنسی شفاف نیز شهرت دارند که به جاجایی و صاف شدن تدریجی دندان ها کمک زیادی میکنند.

نحوه استفاده از اینوزیلاین ها

علاوه بر الاینر، به این دستگاه ها، ارتودنسی متحرک نیز گفته میشود یا به عبارت درست تر، اینویزیلاین ها در دسته ارتودنسی متحرک قرار دارند. حتی به خاطر شفاف بودنشان  اغلب به آنارتودنسی نامرئی نیز میگویند. اینویزیلاین ها را باید روزانه حداقل 22 ساعت استفاده کرد.

ریتینر یا نگهدارنده ارتودنسی چیست؟

مهمترین تفاوت ریتینر و اینوزیلاین ها در نوع کاربرد آن ها است. همانطور که گفته شد اینویزیلاین ها را برای صاف کردن دندان ها استفاده میکنند اما برعکس آن ها، ما از ریتینر ها درست بعد از اتمام ارتودنسی دندان و صاف شدن آن ها استفاده میکنیم. از آنجا که بعد از ارتودنسی این امکان وجود دارد که دندان ها دوباره کج شوند باید از ریتینر ها برای ثابت شدن و ممانعت از حرکت آن ها استفاده شود. بنابراین ما از این دستگاه ها برای صاف ماندن دندان ها تا مدتی بعد از ارتودنسی استفاده میکنیم.

نحوه استفاده از ریتینر ارتودنسی

مدت زمان استفاده و یا نحوه استفاده از نگهدارنده ها نیز یک تفاوت ریتینر با اینویزیلاین ها است. اگر خاطرتان باشد ما گفتیم که اینویزیلاین ها را باید حداقل 22 ساعت در طول شبانه روز استفاده کرد اما ما نگهدارنده ها را معمولا در طول شب استفاده میکنیم. یعنی لزومی به استفاده  طولانی مدت ندارد . تنها به جهت حفظ صاف بودن دندان ها در شب ها بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد.

برای مطالعه بیشتر: مجله دندانپزشکی


پنج علت زبان سبز

مشکل سبز شدن زبان یا همان زبان سبز پس از خوردن یا نوشیدن چیزی که دارای رنگ سبز است (چه طبیعی چه صناعی مانند رنگ های خوراکی) بیشتر رخ میدهد. علاوه بر این، عفونت و یا رشد بیش از حد میکروب های خاص نیز اغلب علت یک زبان سبز است، اگرچه علل دیگری نیز برای توجیه این مساله وجود دارد. علائم یک زبان سبز معمولا پس از درمان شرایط زیر اتفاق می افتد.

پنج علت زبان سبز

برفک دهانی

در بعضی موارد، ایجاد میکروب یا بهداشت دهان و دندان ضعیف ممکن است منجر به عفونت شود. کاندیدا آلبیکنس، نوعی مخمر طبیعی است که معمولا توسط باکتری های دیگر متعادل است. ریزش دهان هنگامیکه این مخمر در دهان و زبان غلبه می کند ، اتفاق می افتد. این مشکل ممکن است در حوزه دندانپزشکی اطفال بیشتر مورد توجه باشد.

لوکوپلاکیا

لوکوپلاکیا سبب ایجاد یک لکه سفید در دهان یا زبان می شود که ممکن است در طول زمان سبز شود یا تغییر رنگ داده شود. لوکوپلاکیا اغلب با مصرف الکل یا دخانیات مرتبط است همچنین ممکن است شکست ایمپلنت دندان باعث بروز این مشکل شود.

زبان مودار

زبان مودار یک حالت بی ضرر است که سبب تغییر ظاهر زبان و معمولا ایجاد زبان سیز رنگ می شود. این امر به دلیل ایجاد سلول های کراتین رخ می دهد که پروتئین هایی هستند که موهای انسان را تشکیل می دهند. این ساختار می تواند به زبان بافتی خشن و مودار بدهد. این سطح خشن همچنین زمینه ای عالی برای رشد باکتری ها و قارچ ها فراهم می کند که می تواند زبان سبز را نیز ایجاد کند.

زبان جغرافیایی

زبان جغرافیایی یک وضعیت و بیماری بی ضرر است که موجب بروز دایره هایی در زبان می شود. این تکه ها اغلب به نظر می رسد به عنوان یک نقطه قرمز تیره با یک مرز بال سفید در ابتدا، اما آنها ممکن است در طول زمان تغییر رنگ. این ضایعات همچنین ممکن است در طول زمان شکل یا مکان را تغییر دهند و اغلب ناپدید می شوند و دوباره ظاهر می شوند.

سیفلیس

سیفلیس نوعی عفونت باکتریایی است که می تواند در طی بارداری از نظر جنسی انتقال یابد یا از مادر به کودک منتقل شود. بنابراین در صورت مشاهده علائم لازم است که حتما به یک متخصص دندانپزشک بارداری که در زمینه  دندانپزشکی  بارداری فعال است مراجعه کنید.

سایر علل احتمالی برای توجیه علت و چون و چرایی زبان سبز عبارتند از:

  • سطح پایین بهداشت دهان و دندان
  • مصرف برخی آنتی بیوتیک ها
  • عفونت گلو یا دستگاه تنفسی فوقانی که به زبان منتقل میشود
  • خروج ترشحات از بخش های مختلف گلو و دهان
  • مصرف مواد مخدر
  • تغییرات موقت رنگ ناشی از مکمل ها یا غذاهای حاوی کلروفیل است
  • استفاده از روکش های دندانی (لمبنت دندان ، کاموزیت دندان و...) غیر استاندارد و ارزان

مقابله با استرس در ارتودنسی

اظهار نظر بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران در این باره:

مقابله با استرس در ارتودنسی  در بین جوامع امروزی از اهمیت خاصی برخوردار است.

امروزه افراد زیادی وجود دارند که به درمان ارتودنسی نیاز دارند.

اما به دلیل اضطراب و استرس ، تصمیمات خود را برای انجام این درمان نهفته نگه داشته و مدام آنرا به تاخیر می اندازند.

شدت مال اکلوژن ( ناهنجاری های دندان) با توجه به آسیب هایی که ممکن است در هر شخصی ایجاد کرده باشد کاملا متفاوت و متغیر است.

(برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ارتودنسی دندان می توانید به سایت مجله اینترنتی ارتودنسی دندان ارتودنتیست مراجعه کنید.)

چرا اضطراب؟

اضطراب یک پاسخ طبیعی به موقعیت های استرس زا است.

اگرچه اختلالات اضطراب را می توان به انواع مختلفی دسته بندی کرد.

اما بهتر است که توجه داشته باشید که بسیاری از اختلالات اضطرابی دارای ویژگی های مشترکی هستند.

این وجوه اشتراک و تشابه را می توان به طور کلی به خوبی با مدیریت رفتاری و دارویی کنترل کرد.

استرس در هنگام تنظیم براکت های ارتودنسی

قرار ملاقات هایی که بیمار با متخصص ارتودنسی خود به منظور تنظیم دستگاه ارتودنسی گذاشته است.

ممکن است استرس زا باشد.

در این مواقع بیمار سعی می کند که با علائم استرس خود مقابله کند.

برای کنترل و مقابله با استرس در ارتودنسی  یک طیف وسیعی از مکانیسم های مبارزه  با اضطراب فعال می شوند.

این مکانیسم ها به منظور تنظیم استرس  و کاهش شدت تنش ، در هر نوع مشکلی که بین بدن و محیط زیست اتفاق می افتد فعال می شود.

مقابله با استرس در ارتودنسی به وسیله فعالیت های بدنی

چون مقابله با استرس در ارتودنسی به وسیله مکانیزم سیستم دفاعی بدن صورت می گیرد.

بنابراین بهتر است به منظور جلوگیری از اثرات مخرب استرس توانایی فرد را برای کنترل و کاهش تنش بالا برد.

مقابله با استرس در ارتودنسی به منظور کاهش اضطراب می تواند شامل:

  • فعالیت های بدنی و ورزش
  • روان درمانی
  • تنظیم پاسخ های بیولوژیکی
  • گفتگوی والدین با کودک برای انتقال انرژی مثبت
  • ·       انتخاب ارتودنتیست مورد علاقه

یک راه دیگر برای مقابله با استرس در ارتودنسی

یکی از راه های مناسب و کارآمد در حیطه مقابله با استرس در ارتودنسی و مهار کردن اضطراب و دلواپسی ، معاشرت با افرادی است که قبلا این درمان را انجام داده اند.

این افراد به شما خواهند گفت که رعایت بهداشت دهان و دندان آنها پس از ارتودنسی تا چه اندازه راحت تر شده است.

بری مطالعه بیشتر: مجله تخصص دندانپزشکی