صدف سان

دندانپزشکی

صدف سان

دندانپزشکی

هزینه تقریبی ایمپلنت

شکی نیست که ایمپلنت های دندانی موثرترین روش برای جایگزین کردن یک یا چند دندان از دست رفته هستند. به طور طبیعی افرادی که روش کاشت دندان را انتخاب می کنند؛ به دنبال بهترین روش از لحاظ کیفیت و قیمت می گردند. بنابراین محاسبه هزینه تقریبی ایمپلنت در انتخاب آن ها تاثیر گذار است. کاشت ایمپلنت یک سرمایه گذاری بلند مدت است که سلامتی دهان و دندان بیمار را حداقل به مدت ۱۵ تا ۲۰ سال تضمین می کند. برای محاسبه هزینه تقریبی ایمپلنت دندان باید عوامل موثر بر روی آن را بررسی و ارزیابی کرد.

هزینه تقریبی ایمپلنت چگونه محاسبه می شود؟

هزینه تقریبی ایمپلنت دندان براساس فاکتورهای زیر تعیین می شود:

تعداد دندانهایی که نیاز به ایمپلنت دارد

تعداد دندانهایی که باید با ایمپلنت دندان جایگزین شود؛ فاکتور مهمی در محاسبه هزینه تقریبی ایمپلنت دندان است. روش های متفاوتی برای کاشت دندان وجود دارد که روی قیمت ایمپلنت تاثیر می گذارد:

ایمپلنت دندان تک (فقط یک دندان نیاز به ایمپلنت دارد.)

بریج برپایه ایمپلنت (دو یا حداکثر سه دندان روی یک پایه ایمپلنت درکنار هم قرار می گیرند.)

ایمپلنت All On 4 (کل دندان های فک بالا و پایین روی ۴ پایه ایمپلنت سوار می شود.)

ایمپلنت اوردنچر (کل دندانهای یک فک روی ۶ تا ۸ پایه ایمپلنت سوار می شود.)

هرچه تعداد ایمپلنت های کاشته شده در فک بیشتر باشد؛ هزینه تقریبی ایمپلنت نیز افزایش می یابد.

نوع ایمپلنت دندان

ایمپلنت های دندانی انواع متفاوتی دارند. معمولا با مشورت دندانپزشک و با توجه به بودجه شما، بهترین نوع ایمپلنت انتخاب می شود. جنس ایمپلنت، برند سازنده و نحوه طراحی و ساخت ایمپلنت، سایز و محل کاشت آن، روی محاسبه هزینه تقریبی ایمپلنت موثرند. به عنوان مثال هزینه مینی ایمپلنت کمتر از ایمپلنت استاندارد است اما همه بیماران کاندید مناسبی برای کاشت مینی ایمپلنت نیستند. علاوه بر این، قیمت اباتمنت که پس از جوش خوردن استخوان فک به پایه ایمپلنت روی آن قرار می گیرد نیز بسته به نوع، جنس و اندازه آن متغیر است.

نحوه کاشت ایمپلنت دندان

با پیشرفت تکنولوژی، روش کاشت ایمپلنت دندان تغییرات بسیار زیادی کرده است. در حال حاضر ۳ روش مختلف برای کاشت دندان وجود دارد که دندانپزشک با بررسی شرایط بیمار تصمیم می‌گیرد؛ کدام روش برای او مناسب تر است

چگونه هزینه ایمپلنت دندان را کاهش دهیم؟

قبل از هر چیزی در نظر داشته باشید که هیچ ارزانی بی علت نیست. بنابراین، اگر قطعات بی کیفیت و ارزان قیمت را انتخاب کنید، مدت زمان زیادی را نمی توانید از آن بهره ببرید. و در نهایت مجبور به ایمپلنت دوباره و حتی جراحی های جانبی خواهید شد. اما با رعایت نکاتی که در اینجا ذکر می کنیم، می توانید هزینه نهایی کاشت دندان را تا حد زیادی کاهش دهید.

زمان استاندارد انجام ایمپلنت دندان، تا شش ماه بعد از کشیدن دندان است. اما برای آنکه از شر هزینه جراحی هایی مثل پیوند استخوان خلاص شوید، حتما ایمپلنت فوری انجام دهید. به این معنی که بلافاصله بعد از کشیدن دندان، پروسه کاشت را شروع کنید. هرچه کاشت دندان به طول بینجامد، احتمال بروز مشکلات فکی، تحلیل رفتن لثه و فاصله گرفتن دندان های دیگر قوی تر خواهد شد. به علاوه، اگر زود ایمپلنت کنید، پروتزی که در این حالت ساخته می شود به دندان طبیعی نزدیک تر است.

گاهی بیمار بیش از ۸ دندان خود را به طور ردیفی از دست داده است یا به علت پوسیدگی، نیاز به کشیدن دندان دارند. در چنین مواقعی نمی توان به صورت تک واحدی کاشت دندان را انجام داد. چرا که نیاز به مدت زمان طولانی بیش از ۱ سال داشته و همچنین بیمار باید هر سری مبلغ قابل توجهی را برای کاشت دندان پرداخت نماید.

در این مواقع می توان کاشت یک دست دندان کامل را بر پایه ایمپلنت انجام داد. که نه تنها مبلغ آن مقرون به صرفه است بلکه مدت زمان کمتری را برای درمان می طلبد. ایمپلنت کامل به نسبت دیگر روش هایی مانند نصب اوردنچر یا دندان مصنوعی دارای طول عمر بیشتر و کیفیت بالاتری می باشد.

چرا قیمت ایمپلنت دندان بالاست؟

مهمترین عامل گران بودن کاشت دندان، برند ایمپلنت است. در عین حال بسیار مهم است که بهترین انتخاب را داشته باشید تا بهترین نتیجه را بگیرید. به شما توصیه می‌کنیم بخاطر مبلغی ارزان تر، هزینه دوباره و شاید حتی گران تر را در سال‌های آینده را به خود تحمیل نکنید. چراکه ایمپلنت دندان اگر درست و کامل انجام نشود، امکان ابتلا به بیماری های لثه بیشتر خواهد شد. البته لازم به ذکر است که ایمپلنت برای اولین بار در سوئیس انجام شد، از این جهت برندهای سوئیسی معروف تر هستند.

این مشکل دندان ها رو فقط بهترین متخصصان ارتودنسی می توانند حل کنند ؟

قصد داریم یکی از پیچیده ترین نامنظمی های دندانی و فکی را به شما معرفی کنیم که نسبتاً شایع است و عدم درمان آن می تواند صورت شخص را زشت نشان دهد، و یا اینکه به جز مشکلات زیبایی، مشکلات تنفسی، جویدن و گفتاری نیز ایجاد کند. این مشکل پیچیده و شایع اوربایت یا جلو بودن دندان های فک بالا نام دارد. اوربایت باید توسط یک ارتودنتیست باتجربه و اغلب با کمک ترکیبی از جراحی + ارتودنسی ثابت (و در موارد معدود با ارتودنسی متحرک) درمان شود.

اوربایت چیست؟

اوربایت یکی از پیچیده ترین نوع نامنظمی های دندانی و فکی به شمار می رود و نوعی مال اکلوژن است. (به موقعیت منظم و ارتباط طبیعی فک ها با هم اکلوژن می‌گویند و هر حالتی به جز این را، مال اکلوژن می‌نامند. بنابراین مال اکلوژن در واقع نامنظمی یا نامرتبی فک و دندان ها است.)

این نوع مال اکلوژن یک مشکل نسبتاً رایج در میان انسان ها است. افرادی که اوربایت دارند معمولاً دندان های جلویی‌شان در فک بالا، کمی جلوتر از دندان های فک پایین هستند. در واقع دندان های فک بالا (از جلو)، دندان های جلویی در فک پایین را می‌پوشانند.

چه عواملی باعث اوربایت می شوند؟

مهمترین دلایلی که باعث بروز آندربایت می شوند عبارتند از:

ژنتیک و وراثت

عامل اصلی اوربایت دندان، ژنتیک و وراثت است. در واقع بیشتر افرادی که با این مشکل روبرو هستند در خانواده ای به دنیا آمده اند که والدین، خواهر ها و برادرها و یا اقوام نزدیک آن ها اوربایت دارند. در این افراد ژن هایی که باعث بروز مشکلات و ناهنجاری فکی و استخوانی می شوند از طریق والدین به کودکان منتقل می شوند.

ازدحام و شلوغی بیش از حد دندان ها

کوچک بودن فک یا بزرگ بودن دندان ها می تواند عامل مهم دیگری باشد که موجب اوربایت می شود. زمانی که همه دندان ها جا برای رشد و در آمدن نداشته باشند لاجرم به صورت نامرتب در آمده و یا دچار ازدحام و شلوغی می شوند که ممکن است باعث جلوزدگی دندان های فک بالا شوند.

فاکتورها و عوامل خارجی

سایر علل ابتلاء به اوربایت می توانند منشاء خارجی داشته باشند. مثلا مکیدن انگشت شست یا استفاده طولانی مدت از پستانک گاهی اوقات می تواند باعث جلوزدگی دندان های بالا شود.

درمان اوربایت در بزرگسالان چیست؟

درمان ارتودنسی نامرئی لینگوال، سرامیکی یا دیمون شفاف

درمان ارتودنسی ثابت فلزی

جراحی فک

کشیدن دندان

برای درمان این مشکل چطور یک متخصص ارتودنسی خوب پیدا کنیم؟

داشتن سابقه، مهارت و تجربه کافی در درمان کیس های مختلف جلو بودن دندان های بالایی می تواند یک مزیت مهم برای هر متخصص ارتودنسی باشد. از آنجا که چنین مشکلاتی نیازمند مهارت بالا هستند بهتر است متخصصی را انتخاب کنید که در طول سال های فعالیتش موارد اوربایت زیادی را درمان کرده باشد. همچنین به سبب اینکه ممکن است نیاز به عمل جراحی فک احساس شود، متخصصی را انتخاب کنید که حتما با بهترین جراحان فک و صورت در ارتباط باشند.

۳ مشکلی که با ارتودنسی نامرئی به راحتی درمان می شوند

برای منظم کردن دندان ها در برخی افراد از دستگاه های خاصی استفاده می شود که در هنگام استفاده اصلا قابل توجه نیستند و کسی متوجه آن ها نمی شود. به این دستگاه ها اصطلاحاً ارتودنسی نامرئی گفته می شود. بیمار در طول دوره درمانش، این دستگاه های درمانی را روی دندان هایش قرار می دهد و کمتر کسی متوجه آن ها یا درمان بیمار می شود.

ما در ارتودنسی، دستگاه های نامرئی زیادی مانند براکت سرامیکی، ارتودنسی لینگوال و .... داریم. اما اغلب زمانی که صحبت از ارتودنسی نامرئی به میان می آید منظور درمان با کمک پلاک های شفاف و بیرنگ ارتودنسی است که روی دندان ها قرار می گیرند و با نام پلاک ارتودنسی متحرک نیز شناخته می شوند.

1. فاصله بین دندان ها

در برخی افراد، ممکن است مابین دندان ها اندکی فاصله وجود داشته باشد که این می تواند امری طبیعی بوده و مشکلی ایجاد نکند. اما به محض اینکه این فاصله به بیش از 0.5 میلی متر افزایش پیدا کند یک معضل و مشکل در نظر گرفته می شود که در دندانپزشکی به آن دیاستما یا دیاستم (diastema) گفته می شود و نیازمند توجه و درمان دندانپزشکی است. این مشکل میبایست با روش هایی مانند ارتودنسی دندان اصلاح و بسته شود.

دیاستما یا فاصله بین دندانی می توانند دلایل ژنتیکی داشته باشد و یا اینکه به خاطر مسائل اکتسابی مانند مکیدن انگشتان، از دست رفتن دندان ها، وارد شدن ضربه به دندان ها و بزرگ بودن زائده فرنوم لبی و یا حتی کج بودن دندان ها باشد.

2. کج بودن جزئی تا متوسط دندان ها

به کج بودن دندان ها در اصطلاح دندانپزشکی، کراودینگ (Dental Crowding) گفته می شود و تقریبا شایعترین مشکل ارتودنسی در میان تمام انسان ها مخصوصاً در کشور خودمان ایران است. حدوداً 70 درصد از جامعه ایرانی به نوعی این کج بودن دندان ها را با شدت های مختلف تجربه می کنند که از این میان، 30 درصد نیازمند درمان هستند.

دندان ها می توانند به دلیل کوچک بودن فک و یا بزرگ بودن سایز دندان ها (نسبت به فک) کج شده و یا به خاطر دلایل دیگر به صورت کج در بیایند. اگر شدت کج بودن دندان ها جزئی تا متوسط باشد بهترین روش اصلاح و منظم کردن آن ها قطعا ارتودنسی نامرئی با کمک پلاک های شفاف و متحرک ارتودنسی است. اما هر چه شدت کجی دندان ها بیشتر باشد باید با روش های موثرتر دیگر مانند ارتودنسی ثابت مشکل برطرف شود.

سایر روش های دیگر برای منظم کردن دندان های نسبتا کج نصب لمینت دندان، ونیر کامپوزیت و در موارد معدود روکش دندان است

3. اپن بایت

اگر حین بستن دهان متوجه شده اید که بین دندان های فک بالا و پایینتان در جلو، فاصله وجود دارد، شما با مشکلی با نام اپن بایت یا (Open bite) مواجه هستید. اپن بایت یک مشکل رایج در کودکان است و سالانه تعداد زیادی از والدین به خاطر وجود این مشکل در فرزندانشان به متخصصان ارتودنسی کودکان مراجعه می کنند.

یکی از دلایل اپن بایت، مکیدن انگشت شست و یا تنفس دهانی است. درمان اپن بایت در کودکان، استفاده از دستگاه های ترک عادت، وسیع کننده ها کام و رفتار درمانی است. اما در بزرگسالی می توان با کمک ارتودنسی نامرئی یا انواع ارتودنسی ثابت این مشکل را برطرف کرد. البته اگر شدت مشکل زیاد باشد تنها با کمک ارتودنسی ثابت باید اصلاح شود.

ارتودنسی نامرئی چه مشکلاتی را برطرف نمی کند؟

به طور کلی ارتودنسی نامرئی با پلاک های شفاف و بیرنگ یا (Clear Aligners) تنها قادر است مشکلات جزئی تا متوسط ارتودنسی را برطرف کند. یعنی اگر مشکل نامنظمی دندان های شما چندان قابل توجه نیست و مشکل زیادی برایتان پیش نیاورده، می توانید با کمک این پلاک ها دندان هایتان را منظم کنید. اما چنانچه مشکل پیچیده شود، باید به سراغ روش های تضمینی و کاربردی تر مانند ارتودنسی ثابت فلزی بروید که توسط متخصصان ارتودنسی با تجربه و ماهر انجام می شود.

مشکلاتی مانند اوربایت، آندربایت، اورجت، نهفتگی دندان و .... همگی مشکلاتی هستند که با کمک ارتودنسی نامرئی قابل حل نیستند و میبایست توسط ارتودنسی ثابت و توسط ارتودنتیست های خوب انجام شود. برای درمان این دست مشکلات، می توانید در اینترنت با جستجوی کلید واژه هایی مانند "بهترین متخصص ارتودنسی در کرج، تهران، شیراز، اصفهان، تبریز، و یا هر شهر دیگری که در آن زندگی می کنید" یک ارتودنتیست خوب پیدا کرده و درمان خود را هر چه سریعتر آغاز کنید.

اوربایت چیست؟

اوربایت یکی از پیچیده ترین نوع نامنظمی های دندانی و فکی به شمار می رود و نوعی مال اکلوژن است. (به موقعیت منظم و ارتباط طبیعی فک ها با هم اکلوژن می‌گویند و هر حالتی به جز این را، مال اکلوژن می‌نامند. بنابراین مال اکلوژن در واقع نامنظمی یا نامرتبی فک و دندان ها است.)

این نوع مال اکلوژن یک مشکل نسبتاً رایج در میان انسان ها است. افرادی که اوربایت دارند معمولاً دندان های جلویی‌شان در فک بالا، کمی جلوتر از دندان های فک پایین هستند. در واقع دندان های فک بالا (از جلو)، دندان های جلویی در فک پایین را می‌پوشانند.

دکتر امیرکامیار خضری متخصص ارتودنسی در کرج در این خصوص می‌گویند:

"البته در حالت عادی دندان های فک بالا اندازه 1 تا 3 میلی متر جلوتر از دندان های پایین در جلو هستند. اما اگر این اندازه بیشتر شود، گفته می شود شخص اوربایت دارد.... اگر این فاصله 4 تا 8 میلی متر باشد اوربایت متوسط است و اگر برابر با 9 و بیشتر از آن باشد overbite شدید بوده و حتما باید با کمک درمان های موجود و مهارت بهترین متخصص ارتودنسی اصلاح و درمان شود."

علائم اوبایت چیست؟

مشخصاً اگر کسی را دیدید که دندان هایش در فک بالا، بیش از اندازه جلوتر از دندان های فک پایینش بود یعنی آن شخص اوربایت دارد. سایر علائمی که نشان دهنده این مشکل هستند عبارتند از:

  • مشکل در باز کردن کامل دهان یا بستن کامل آن
  • ناراحتی حین جویدن
  • درد فک
  • مشکلات گفتاری

چه عواملی باعث اوربایت می شوند؟

مهمترین دلایلی که باعث بروز آندربایت می شوند عبارتند از:

ژنتیک و وراثت

عامل اصلی اوربایت دندان، ژنتیک و وراثت است. در واقع بیشتر افرادی که با این مشکل روبرو هستند در خانواده ای به دنیا آمده اند که والدین، خواهر ها و برادرها و یا اقوام نزدیک آن ها اوربایت دارند. در این افراد ژن هایی که باعث بروز مشکلات و ناهنجاری فکی و استخوانی می شوند از طریق والدین به کودکان منتقل می شوند.

ازدحام و شلوغی بیش از حد دندان ها

کوچک بودن فک یا بزرگ بودن دندان ها می تواند عامل مهم دیگری باشد که موجب اوربایت می شود. زمانی که همه دندان ها جا برای رشد و در آمدن نداشته باشند لاجرم به صورت نامرتب در آمده و یا دچار ازدحام و شلوغی می شوند که ممکن است باعث جلوزدگی دندان های فک بالا شوند.

فاکتورها و عوامل خارجی

سایر علل ابتلاء به اوربایت می توانند منشاء خارجی داشته باشند. مثلا مکیدن انگشت شست یا استفاده طولانی مدت از پستانک گاهی اوقات می تواند باعث جلوزدگی دندان های بالا شود.

درمان اوربایت چیست؟

هر نوع شدت یا درجه ای از اوربایت، حتما باید توسط بهترین متخصصان ارتودنسی دندان مدیریت و درمان شوند زیرا روند درمان این مشکل نسبتا پیچیده است و از عهده هر ارتودنتیستی برنمی آید. متخصص ارتودنسی بر اساس شدت مشکل و سن و سال بیمار درمان های مختلفی برای اصلاح اوربایت در نظر میگیرد.