صدف سان

دندانپزشکی

صدف سان

دندانپزشکی

روش های سفید کردن دندان کدام اند؟

به طور کلی به دو روش می‌توان دندان‌ها را سفید‌تر کرد: ۱- لمینت دندان (ونیر) ۲- بلیچینگ در حالی که لمینیت را می‌توان سفید کردن فیزیکی در نظر گرفت. بدیهی است که امکان تغییر فرم دندان‌ها با هر دو روش لمینیت دندان وجود دارد ولی با بلیچینگ فقط امکان تغییر رنگ وجود دارد. در ادامه ضمن معرفی تفاوت بلیچینگ و لمینت به توضیح هر یک میپردازیم.

بلیچینگ

بلیچینگ دندان یعنی سفید کردن دندانها بوسیله مواد خاص اکسید کننده مثل پر اکسید هیدروژن. در روش دیگر سفید کردن دندان ، که به آن «بلیچینگ» می‌گوییم، چیزی به ساختار دندان اضافه نمی‌شود و طی آن به دنبال یک واکنش شیمیایی، مولکول‌های رنگ نسوج دندانی، دستخوش تجزیه می‌شوند. در واقع این روش مانند استفاده از وایتکس است و می‌توان آن را سفید کردن شیمیایی نامید. مواد اکسید کننده به داخل ساختار کریستالی میله مانند مینای دندان نفوذ کرده و رنگیزه‌های رسوب کرده در بین هرم‌های مینائی را اکسید می‌کنند. با گذشت زمان نفوذ مواد اکسید کننده به داخل عاج دندان که در لایه زیرین مینا قرار داردنیز صورت گرفته و رنگ آن نیز روشن تر می‌شود. از هر سه نفر، دو نفر در طی سفید کردن دندان به روش بلیچینگ دچار حساسیت دندانی می‌شوند. یعنی تماس دندان‌ها با هوای محیط و آب سرد و گرم باعث ناراحتی می‌شود. ممکن است خوردن غذا (بخصوص صبحانه) برای شما دشوار شود. باید توجه داشته باشید که این حساسیت یک حالت گذرا وناپایدار است وجای نگرانی ندارد. در صورت بروز حساسیت، به عنوان اولین اقدام باید استفاده از تری بلیچینگ را کاهش دهید؛ یعنی به جای استفاده هرشب، آن را به صورت یک شب در میان به کار ببرید. همچنین می‌توان خمیردندان را درون تری و برای چند دقیقه بر روی دندان‌ها قرار دهید. این کار باعث تسکین حساسیت می‌شود. اگر حساسیت برطرف نشد به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید. استفاده از سیگار و مواد رنگی خوراکی مثل چای و قهوه را در طی بلیچینگ به حداقل ممکن برسانید و در صورت استفاده بلافاصله دهانتان را بشویید.

لمینیت

یک راه افزودن یک لایه خارجی به سطح دندان است. این لایه می‌تواند ماده ترمیمی کامپوزیت دندان باشد یا یک لایه چینی که به آن «لامینیت» می‌گوییم. این روش سفید کردن مانند چسباندن ناخن مصنوعی روی ناخن‌های طبیعی است. بر حسب مورد ممکن است نیازی به تراشیدن دندان نباشد. لامینیت به صورت بالینی و لابراتواری قابل انجام است. در نوع بالینی، دندانپزشک به کمک مواد ترمیمی همرنگ یا‌‌ همان کامپوزیت، می‌تواند در یک جلسه کاری دندان‌ها را سفید کند. درواقع لمینت دندان یا ونیر لایه‌ای از مواد همرنگ دندان است که برای اصلاح طرح لبخند، شکل، رنگ و طول دندان‌ها یا بستن فاصله بین دندان‌ها و درمان دندان‌های شکسته روی دندان قرار داده می‌شود. در نوع لابراتواری، دندانپزشک بعد از آماده کردن دندان‌ها، از آن قالب تهیه می‌کند. لابراتوار بر اساس دستور دندانپزشک لامینیت‌ها را که معمولا از جنس سرامیک هستند می‌سازد. در جلسه بعد، بعد از امتحان و بررسی کار، لامینیت‌ها روی دندان‌ها چسبانده می‌شوند. ونیر‌ها یا از جنس کامپوزیت هستند و به طور مستقیم و داخل مطب ساخته می‌شود (که به آن‌ها ونیر کامپوزتی می‌گویند) و یا از جنس سرامیک هستند و در لابراتور ساخته می‌شوند (که به آن‌ها ونیر سرامیکی گفته می‌شود). به علت تراش بسیار کم و ایجاد زیبایی فوق العاده ونیر‌ها اولین طرح درمان در دندان‌های قدامی محسوب می‌شوند.

بیشتر بخوانید : ایمپلنت دندان

سفید شدن دندان‌ها با بلیچینگ

اگر دندان‌هایتان دچار تغییر رنگ شده به طوری که زیبایی طرح لبخندتان را به خطر انداخته، می توانید روش‌های دندانپزشکی موثری که باعث سفید شدن دندان ها می شود را امتحان کنید. این روش  ها در کوتاه ترین زمان ممکن و با هزینه ای بسیار مناسب دندان هایی که دچار تغییر رنگ شده اند را سفید می کنند و نتایجشان تا بیش از 1 سال دوام دارد. این روش ها با نام بلیچینگ دندان شناخته می شود که در این مقاله به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته اند.

بلیچینگ دندان چیست؟

بلیچینگ دندان یک روش رایج و امروزی دندانپزشکی به منظور سفید کردن دندان ها است. در این روش از مواد شیمایی برای سفید تر کردن دندان ها استفاده می شود. روند کار به این شکل است که ژلی حاوی مواد سفید کننده بر روی دندان ها قرار می گیرد، مواد سفید کننده فعال شده و به سفید کردن دندان ها کمک می کنند.

بیشتر بخوانید : کامپوزیت دندان

انواع روش بلیچینگ به منظور سفید کردند دندان ها چیست؟

روش های زیادی وجود دارند که از مواد شیمایی برای سفید شدن دندان ها اسفاده می کنند اما ما آن ها را در دو دسته زیر قرار می دهیم:

بلیچینگ در مطب دندانپزشکی یا آفیس

بلیچینگ در خانه و منزل

آفیس بلیچینگ

اگر بخواهیم در مطب دندانپزشکی دندان ها را سفید کنیم اصطلاحا میگوییم که بلیچینگ دندان در مطب صورت گرفته و به آن آفیس بلیچینگ نیز گفته می شود. دندانپزشک برای اینکه دندان ها را سفید کند از ژل سفید کننده حاوی ماده هیدروژن پراکسید یا کارباماید پراکسید استفاده می کند. او این ژل را به سطح دندان ها اعمال می کند و با نور یا لیزر، عوامل سفید کننده موجود در ژل را فعال می کند.

ژل سفید کننده، بعد از فعال شدن توسط نور، به از بین بردن رنگدانه های غیر طبیعی و تیره روی سطح دندان ها کمک می کند. اینکار در یک جلسه صورت می گیرد و ممکن است 3 تا 4 بار ژل به مدت 10 دقیقه روی دندان ها قرار بگیرد.

هوم بلیچینگ

کیت هایی وجود دارد که تمام آنچه برای سفید کردن دندان ها در خانه وجود دارد را در خود جای داده است. در این کیت ها ژل سفید کننده، پلاک ها یا قالب های آماده دندانی، و دستگاه نور مخصوص وجود دارد.

ژل های هوم بلیچینگ دندان، حاوی همان مواد سفید کننده ای هستند که در آفیس بلیچینگ وجود دارد اما غلظت بسیار کمتری دارند. هزینه بلیچینگ دندان در منزل مقداری از هزینه کلینیکی آن بیشتر است. همچنین کارایی کمتری دارد.

هزینه بلیچینگ دندان چقدر است؟

بسته به اینکه با چه روشی قصد دارید دندان هایتان را سفید کنید هزینه ها هم متغییر خواهد بود. مثلا هزینه بلیچ در مطب از 1.5 میلیون به بالا است. و هزینه بلیچ در خانه می تواند بیشتر از 800 هزار تومان باشد. برای اطلاع از هزینه بلیچینگ دندان باید از نزدیک با متخصص و دندانپزشک خودتان مشورت کنید.

بیشتر بخوانید : هزینه ایمپلنت دندان

چرا بلیچینگ دندان در مطب دندانپزشک ارزانترین روش سفید شدن دندان ها است؟

دلایل زیادی داریم که چرا بلیچینگ دندان بسیار کم هزینه تر از روش های دیگر برای سفید کردن دندان ها است. البته ذکر این نکته لازم است که منظور از هزینه و ارزان بودن، صرفا پول نیست. ما زمان و سایر عوامل دیگر را نیز مد نظر داریم. به طور کلی دست کم 4 دلیل برای اینکه چرا بلیچینگ دندان ارازن ترین روش سفید کردن دندان است وجود دارد که در ادامه توضیح داده شده اند.

1. در کوتاه ترین  زمان ممکن انجام می شود

روش های سفید کردن دندان (سنتی و خانگی) همگی در دراز مدت منجر به سفید شدن جزئی دندان ها می شود. هیچ روش خانگی با یک بار استفاده نمی تواند سفید شدن دندان هایتان را تضمین کند اما با روش بلیچینگ و کمتر از 1 ساعت می توانید بالای 1 سال دندان هایتان را سفید و درخشان کنید. این موضوع هم در زمان شما صرفه جویی می کند و هم در هزینه.

روش های دندانپزشکی دیگر مانند لمینت و ونیر کامپوزیت با اینکه می توانند لایه هایی از جنس سرامیک و کامپوزیت سفید را روی دندان ها بکشند اما متاسفانه در چند جلسه و با هزینه بیشتر انجام می شوند.

2. نسبت به روش های ترمیم های زیبایی بسیار ارزان تر است

روش های ترمیم دندانپزشکی اغلب منجر به سفید به نظر رسیدن دندان ها می شود. مثلا ما لمینت دندان و ونیر کامپوزیت را داریم که نمای لبخند ما را سفید و درخشان می کنند. اما هزینه ای که قرار است برای اصلاح طرح لبخند با لمینت و ونیر کامپوزیت پرداخت کنید خیلی بیشتر از هزینه بلیچینگ دندان در مطب و یا حتی در خانه است.

دندانپزشکان توصیه می کنند که اگر انتظارات شما از سفید بودن دندان ها منطقی باشد و فقط بخواهید چند پرده دندان ها را سفید کنید، بهترین روش قطعا بلیچینگ دندان ها است. اما اگر دوست دارید دندان ها بیش از حد سفید شوند باید بدانید که بلیچینگ جوابگو نیست و باید به فکر روش های دیگر مثل لمینت دندان و ونیر کامپوزیت باشید. در نظر داشته باشید که هزینه لمینت دندان تقریبا 2 برابر هزینه بلیچینگ دندان است.

3. ماندگاری بالایی دارد

اغلب روش های سفید کردن دندان ها موقتی هستند و حتی اگر دندان ها را سفید کنند ماندگاری بالایی ندارد. همین باعث می شود که شما هزینه زیادی بپردازید تا بتوانید با این روش ها دندان ها را سفید کرده و سفید نگاه دارید.

اما زمانی که بلیچینگ می کنید یک بار هزینه ای پرداخت می کنید و تا چند ماه یا حتی برای چند سال دندان هایتان سفید خواهد ماند. این باعث صرفه جویی در هزینه های  شما خواهد شد.

4. کیفیت سلامت دهان و دندان را افزایش می دهد

زمانی که دندان ها بلیچینگ می شود به دلیل اینکه در یک چشم بر هم زدن سفید می شوند و نتایج آن نیز دست کم برای چند ماه ادامه دارد، افراد تصمیم می گیرند که برای سفید ماندن دندان ها بیشتر تلاش کنند. آن ها بیشتر مسواک می زنند، هر غذایی نمی خورند و خلاصه حواسشان بر روی بیشتر شدن مدت زمان بلیچینگ دندان متمرکز است. همین باعث می شود بهداشت دهان و دندان و درنتیجه سلامت آن بالاتر برود.

هر زمان که بهداشت دهان و دندان بیشتر رعایت شود در درازمدت دندان ها سالمتر خواهند بود برای مثال کمتر دچار پوسیدگی می شوند و این یعنی کاهش هزینه های ترمیم و درمان دندانپزشکی.

5. هیچ آسیبی به دندان ها نمی رساند

روش‌های زیادی وجود دارد که منجر به سفید شدن دندان ها می شود اما اغلب این روش ها اصولی نیست و می تواند منجر به آسیب دائمی به دندان ها شود. مثلا شستشوی مکرر دندان ها با جوش شیرین یکی از روش های خانگی سفید کردن دندان ها است. اما اگر اینکار به درستی انجام نشود یا مکررا انجام شود می تواند به مینای دندان آسیب بزند.

ترمیم مینای دندان با روش‌های دندانپزشکی نیز هزینه زیادی در بر دارد و درنتیجه اینکار هیچ سودی برای شما نخواهد داشت. اما بلیچینگ دندان با روش دندانپزشکی می تواند نتایج موثر داشته باشد و هیچ آسیبی به آن ها وارد نمی کند.

بیشتر بخوانید: ایمپلنت دندان


همه چیز در مورد حساسیت به طلا

طلای خالص بسیار نرم است و نمی‌توان با آن جواهر و مصنوعات زینتی ساخت. به همین خاطر طلا را با فلزهای دیگری مثل مس، نقره و نیکل ترکیب می‌کنند تا استحکام بیشتری پیدا کند. همچنین همه زیورآلات طلا برای اینکه درخشان و براق شوند با یک لایه طلا یا رودیوم آبکاری می‌شوند. دیگر فلزهای موجود در طلا با اکسیژن هوا، سولفور و رطوبت وارد واکنش شیمیایی می‌شوند و این باعث می‌شود تا طلا بعد از مدتی سیاه و کدر شود. همچنین باعث ایجاد آلرژی پوستی هم می‌شود. در ادامه با طلا فروشی اینترنتی آزادی گلد همراه باشید تا شما را با عوامل و علائم حساسیت به طلا آشنا کنیم.

عوامل حساسیت زا چیست؟

نیکل یک فلز مقاوم، چکش‌خوار، نسبتا کمیاب، براق با ساختار بلورین و مکعبی‌شکل به رنگ سفید و نقره‌ای است. این فلز از گروه آهن‌ها است که سخت و قابل انعطاف است، هادی جریان الکتریسیته و یکی از عوامل حساسیت‌زاست.

یکی دیگر از فلزاتی که در صنعت طلاسازی از آن استفاده می شود فلز کادمیوم است. این فلز دارای خاصیت سمی است و برای انسان، خطرات زیادی به همراه دارد. از این رو آن را با ترکیبات دیگر، مورد استفاده قرار می‌دهند. البته استفاده از فلز کادمیوم در ساخت زیورآلات، بسیار نادر است؛ اما اگر در تهیه آنها، از این فلز استفاده شده باشد ممکن است بعد از استفاده، متوجه حساسیت‌های پوستی شوید. کادمیوم بیشتر در ساخت بدلیجات به کار برده می‌شود.

اکثر ما فکر می‌کنیم که که امکان ندارد طلا آلرژی‌زا باشند و حساسیتی روی پوست ما ایجاد کند اما باید بدانید که طلا هم تا حدودی می‌تواند حساسیت‌زا باشد. اما احتمال این اتفاق خیلی کم است و بیشتر هم در طلاهای با عیار پائین مشاهده می‌شود. چون در این طلاجات از مس و نیکل بیشتری استفاده شده است. در نتیجه احتمال بروز حساسیت‌های پوستی بیشتر خواهد بود. مس و نیکل فلزاتی هستند که به سرعت در جای مرطوب و خیس، اکسید می‌شوند. بنابراین اگر حساسیت پوستی دارید، احتمال دارد در تماس با این فلزها علاوه بر سیاه شدن پوست، شاهد خارش و سوزش پوست هم باشید.

بیشتر بخوانید : خرید گوشواره طلا

علائم حساسیت به طلا چیست؟

نشانه‌های حساسیت به نیکل موجود در طلا اغلب پس از ۱۲ تا ۴۸ ساعت پس از استفاده از طلا خود را نشان می‌دهد. از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خارش
  • قرمز شدن پوست
  • التهاب یا تاول زدن پوست
  • پینه بستن

همچنین ایجاد حالتی مانند سوختگی روی پوست از جمله نشانه‌های یک پوست حساس در برابر زیورآلات و طلاجات است. شایع‌ترین نواحی ایجاد واکنش‌های آلرژیک به زیورآلات، لاله گوش (استفاده از گوشواره)، انگشتان (استفاده از انگشتر طلا و حلقه)، دور گردن (استفاده از گردنبند) است.

پمفولیکس یک نوع درماتیت دست تاول دار است که در افرادی که سابقه آلرژی به جواهرات دارند شایع است و ناشی از تماس با منابع دیگر نیکل مثل سکه یا کلید است. واکنش به جواهرات همیشه ناشی از آلرژی به فلز خاص نیست.

توجه داشته باشید که اگر این نشانه‌ها درمان نشوند ممکن است پراکنده شوند و به دیگر نقاط بدن هم سرایت کنند. عرق کردن بدن باعث پخش شدن دانه و محل خارش در پوست می‌شود.

منبع : آزادی گلد

ایمپلنت دندان چگونه است؟ با کاشت دندان طبیعی فکر دندان مصنوعی را از سرتان بیرون کنید!

چندین سال پیش به دلیل وارد شدن ضربه‌، یکی از دندان‌های فک جلوی خود را از دست دادم؛ دقیقاً روزهایی که در حال آماده شدن برای یک مصاحبه کاری بسیار مهم بودم. آن روزها که با ایمپلنت دندان هم آشنایی نداشتم، به تنها چیزی که فکر می‌کردم پر کردن جای خالی این دندان بود. با مراجعه به یک کلینیک دندانپزشکی متوجه شدم به راحتی و در طی حداقل دو جلسه می‌توانم اقدام به کاشت یک دندان کاملاً طبیعی کنم.

ایمپلنت دندان یک پایه باریک از جنس تیتانیوم است که به صورت یک میله باریک با کمک جراحی درون استخوان فک قرار می‌گیرد. من‌که تا آن زمان فکر می‌کردم دندان‌های مصنوعی تنها روش برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته هستند، پس از آشنایی با ویژگی‌های ایمپلنت دندان متوجه شدم بهترین روش برای داشتن یک دندان جدید، کاشت دندان است.

شرط کاشت ایمپلنت دندان آماده بودن شما، لثه و استخوان شماست

برای کاشت دندان ابتدا دندانپزشک دندان‌ها را از نظر وجود خرابی و پوسیدگی چک می‌کند. پس از آن اقدامات برای جراحی کاشت دندان انجام می‌شود. در این جراحی با بی‌حسی موضعی پایه ایمپلنت درون استخوان فک قرار داده می‌شود. مدتی زمان لازم است تا این پایه‌های تیتانیومی به خوبی به استخوان فک جوش بخورند. پس از آنکه دندانپزشک از ادغام شدن پایه ایمپلنت با استخوان اطمینان یافت، پروتز دندان بر روی این پایه نصب می‌شود.

دیگر نگران بالا بودن هزینه ایمپلنت دندان نباشید

یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های افرادی که قصد کاشت دندان دارند، بالا بودن هزینه ایمپلنت دندان است. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که تعرفه ایمپلنت دندان در افراد مختلف متغیر بوده و کاملاً به وضعیت دندان‌های فرد و همچنین انتخاب نوع ایمپلنت بستگی دارد. بنابراین با دیدن هزینه‌های بالای کاشت دندان در تبلیغات شبکه‌های اجتماعی نگران نشوید. اولین اقدامی که باید انجام دهید، پیدا کردن یک کلینیک دندانپزشکی معتبر برای مشاوره کاشت دندان است.

با توجه به اینکه کاشت دندان نوعی جراحی است، مانند هر جراحی دیگری هزینه آن با توجه به عوامل مختلفی تعیین می‌شود که دندانپزشک در جلسه مشاوره کاملاً به شما خواهد گفت. در حال حاضر میانگین قیمت ایمپلنت دندان از سوی کلینیک‌های مختلف، چیزی حدود ۳,۰۰۰,۰۰۰ میلیون تومان اعلام می‌شود